När är det dags byta ut sättplattor
Hej. Jag undrar hur man värderar konditionen och säkerheten på gamla sättplattor. Dom flesta jag har är till någon grad böjda, lägre i mitten. Dom kanske har blivit exponerade till för mycket tyngd i mitten eller värme över åren? Tack på förhand
Mark
Gör man bara mindre saker är det inte så stort problem men stora fat och skålar följer ju formen på sättplattorna och blir skeva under sintringen. Om man inte har skyddsengobe på plattorna kan man vända på dom
Ja det förstår vi. Men jag har sett mardröm där plattor går sönder, och allting inne i en ugn rasar. Finns det något sätt att utvärdera när sättplattorna är ett så dåligt skick att sånt kan hända?
Nej inte annat än att man kan se sprickor i plattan. Jag rekommenderar coerderit plattor av god kvalitet framför sillimanit, lite dyrare att köpa men billigare i längden.
Kiselkarbid plattor är bäst men dyrast. billigare plattor böjer sig och man får ibland vända dom efter en tids användning..
#4: vem säljer såna? Inte Seemans här i Stockholm iaf
Brännpunkt! 7mm Resicplattor!!
Dyra plattor, men klart har man råd så är dom bra
Tilläggas kan att man knackar på plattan så hör man om det är en spricka på G.. ett bra tips tycker jag då slipper man missöden med ras..
#8: bra idé!!!!!