lite av en livskris
jag är på väg att bli av med mitt administratörsjobb…funderar mkt på om jag ska köra 100% på keramikspåret och söka en folkhögskola till hösten 2007…det är svårt när man är 43 och verkligen har försökt att anpassa sig till "vanliga" lönearbeten fast man inuti vill skapa och få vara fri att bestämma själv…men aldrig fått till det…varit ensamstående med 2 barn och varit tvungen att försörja oss…nu är barnen 17 och 20…inte lika viktigt med pengarna längre…
det roligaste jag har gjort de senaste åren är keramikhobbyn…söker vanliga jobb men innerst inne vill jag gå i blåställ och "skita ner mig" hela dagarna….jag vill dreja äggformer och bränna Raku och verkligen utforska allt som går att skapa…är inte någon naturbegåvning på drejning men kämpar på, tycker det är fantastiskt roligt…
som sagt, lite av en mitt-i-livet-kris för mig…tar tacksamt emot era kommentarer och synpunkter…om någon känner igen sig i min situation så blir jag glad. Mina närmaste tycker absolut inte att jag ska satsa på keramik, "det går inte att leva på" etc. men jag har en mkt stark inre röst som vill skapa….kanske kan jag kombinera med något vanligt jobb…jag vet inte…
går in varje dag på den här webbsidan och njuter av att läsa om era erfarenheter - känner inte igen mig i allt men glläds åt att det finns så mycket att lära inom keramiken - det är oändligt! köpte Cooper bok A thousand years of ceramics och har bläddrat i den över jul - det finns så mycket att utveckla - när jag tittar på medlemmarnas sidor och allt fantastiskt som ni har skapat…det är så lockande att bara gå in i keramikens värld och förlora sig….
vet inte hur jag ska göra - tänka på pengar och skaffa ett vanligt jobb eller strunta i det och söka folkhögskola….tacksam för era funderingar…
/Anna

Gå folkhögskolan först tycker jag absolut, så har du ett år på dig att fundera på hur du skall göra sen. Du kanske kan hålla på med keramik och ha ett extra jobb, så gör jag och det funkar bra, behöver inte känna nån jättepress om jag säljer dåligt men är samtidigt inte låst vid att gå till ett jobb varje dag.

Om du har möjlighet så gå skolan. Förhör dig först om det är en bra skola. Det är jätteviktigt!!!
Det är ju svårt att ge några råd med tanke på ekonomi och så. Behöver ni ha in mycket pengar i månaden? Har din man ett bra jobb? Klarar ni er med en halvtid från din sida? Sen handlar det ju lite om vad man själv har för krav. Vill man köpa märkeskläder vareje månad, dyr bil, semesterresor, gå till frissan? Eller är det bättre att få dreja? Helt enkelt, hur mycket kan du tänka dig att avstå ifrån?

Hm…jag är särbo med en kille i Hjo (där jag växte upp) så jag kan bara räkna med min egen inkomst…men har inga dyra vanor och mina barns pappa ställer upp ganska bra för dem.
hoppas att min nuvarande arbetsgivare kommer att "köpa ut" mig med ett års lön eller nåt sånt…isåfall tar jag ett friår och går på folkhögskola - är uppvuxen i Hjo så Hellidens fhsk i Tidaholm ligger nära till hands - men jag vet egentligen inget om den skolan…har tittat på Formakademin i Lidköping också…vet bara att jag inte är intresserad av högskoleutbildning för det har jag redan (Lärarhögskolan, examen 1988)
vet ni något om Helliden? det är en tvåårig keramiklinje som jag är jättesugen på…eller Lidköping då.
Tack för att ni skriver!
/Anna

Ok… då är det ju ganska tufft att bara hoppa av och börja med något helt nytt. Om sedan det nya är något som du inte har så himla lång erfarenhet av så kan det ju bli ännu tuffare.
Men ett år eller två på folkhögskola är kanon! Jag känner inte tilll Hellidens fhsk alls. Lidköping har ju rykte om sig att vara en av Sveriges bästa så där behöver du nog inte oroa dig.
Kolla upp Helliden NOGA innan du börjar. Försök få tag på elever som redan avslutat sin utbildning.
Andra saker som du kanske bör fundera på är… vem ska du sälja till? I egen butik? På nätet? Hos andra? Vilka andra? Finns det fler runt dig som gör keramik? Hur ligger du rent geografiskt? Kan folk bara kila innom? Har du funderat på att göra en ekonomisk kalkyl över det hela?

Lidköping ska vara bra. Har själv gått kortkurser där för yrkesverksamma keramiker och jag tycker det var jättebra. Har jobbat ca 20 år som keramiker på heltid, några år i början jobbade jag även som cirkelledare i keramik. Jag skulle inte klarat mig om jag varit ensam, min man har ett "lönejobb" och vi bor billigt men absolut tycker jag du ska utbilda dig och fundera under tiden. jag har också gått lärarutbildning, jag hade då börjat intressera mig för keramik och var då i valet o kvalet om jag skulle söka "keramikutbildning" i stället men blev rådd av alla att bli förskollärare för "det där med keramik lönar sig inte"!! Jag gick förskollärarutbildningen och jobbade några år, sen efter mitt tredje barn tog jag tjänstledigt för att "prova på" och där är jag än!!
Man ska nog följa sitt hjärta och att lära sig nåt skadar aldrig, vad man än gör sen.. Lycka till!

Ja, ta chansen och utbilda dig nu så kan du fundera under tiden. Under utbildningen träffar du en massa folk som du kan få tips och råd av. Sedan kan du efterhand bestämma dig hur du skall göra. Jag har under många år arbetat med rehabilitering både på försäkringskassan och som konsult - sådana här livskriser leder oftast fram till något som blir jättebra om man vågar göra det man länge drömt om. Min mamma arbetade under hela vår uppväxt som laboratorieass. När jag gick i gymnasiet tyckte hon att hon ville läsa in lite matte och fysik på kvällstid vid sidan av jobbet för att hon tyckte det var kul. Hon skaffade sig behörighet till högskolestudier, fortsatte läsa lite där och doktorerade 5 år senare! Hon var då 48 år! Sen dess har hon jobbat med forskning! Jättehäftigt och tufft gjort av henne! Jag är jättestolt! Så mitt råd - passa på nu när du har chansen att pröva på det du vill! Annars tror jag risken är stor att du ångrar att du inte tog chansen när du hade den!

Hej, jag ser att du bor i Göteborg och vill därför rekomendera Keramiklinjen på Grebbestads folkhögskola. Man kan gå ett eller två år där, jag har gått två. Det var de lyxigaste åren i mitt liv. Kom från tufft heltidsarbete dit och fick ägna mig åt det jag altid velat men inte vågat för att man måste ju ha ett "riktigt jobb"… Men nu några år efter Grebbestad så börjar det rulla på med keramiken, jag både säljer i egen butik och har kurser. Jag finns längs Marstransvägen mellan Göteborg o Kungälv. Du får gärna komma hit och hälsa på om du känner för det. Jag är hemma det mesta. www.vavrakeramik.se

Tack snälla ni som har skrivit - jag hämtar inspiration genom era erfarenheter/goda råd och tror jag vågar jobba vidare med keramiken
- det får bära eller brista
#7 Tack för inbjudan till Vävra - jag har tittat in på din hemsida och tycker det ser fantastiskt ut!
..som Thomas di Leva sjöng i en låt:
"Drömmar är gratis…"
/Anna

KÖR PÅ!!
- Sitter själv "fast" i lönsamt arbete (med eget aktiebolag) och har svårt att släppa min livsstil men drömmer om ett mer "kreativt" liv. Om inte så många år flyttar barnen hemifrån och då kanske…
Det tar mycker kraft och ork att starta upp ett företag, du får räkna med att vara/bli duktig försäljare om du skall försörja dig. Men en årslång fhskutbildning tar väl upp en del företagsekonomi?
Våga språnget. Det viktigaste är att man inte sitter och ångrar att man aldrig vågade. Har hört många gamla som säger att det dom ångrar är inte det dom gjort utan det dom aldrig gjorde. Så har du en så stark dragning mot leran så ge det ett år. Inget i livet är skrivet i sand, man kan alltid ändra sej om något blir fel för en. Nu när dina barn är stora tycker jag att du ska tänka på dej själv och ge dej chansen. Lidköping sägs ju vara riktigt bra. Om dom andra vet jag inte så mycket.
Lycka till och berätta hur det går för dej!
Någon som känner till om det finns en folkhögskola med kombinerad keramik och glasutbildning ?

Östra Grevie folkhögskola i Skåne har estetlinje med glas o keramik. http://www.ostragreviefolkhogskola.com
Grebbestads folkhögskola var bra, jättebra om man som jag i första hand är intresserad av att dreja och bränna "vanligt" i elugn och reducering i el/gasolugn. Om ens STORA intresse ligger i att skulptera/ringla/kavla och raku-, ved-, svartbränna så är inte Grebbestad rätt skola tycker jag. Prova på fick vi göra, men inriktningen är drejning och "vanliga" bränningar samt mycket glasyrkunskap. Ta reda på inriktningen på olika skolor så att du hamnar på rätt ställe!
/Sofia

Så här nästan ett år senare undrar jag hur du har gjort?

Jag är också vädigt nyfiken på om du följde din "inre röst"…

?

Oj…jag såg inte att ni hade skrivit :-)
Jodå - jag har följt min inre röst till en viss del. I somras röjde jag ur källarn i Hjo, beställde ny drejskiva och 120 l ugn från Lars Tärn + lite lera att börja med. Sen gjorde jag i ordning såpass att man kan vara i källarn och dreja. Nyss har jag haft besök av elektrikern som installerat ugnen och första skröjen har gått.
MEN, jag har inte flyttat från Göteborg än. Min yngsta dotter är 17 år och vi bor härnere något år tillsammans i alla fall, innan hon flyger ur boet, och jag kan flytta upp till Hjo på heltid.
Folkhögskola blev det inte…jag har istället börjat jobba som lärare igen och trivs med det. Ska fortsätta gå sommarkurser på keramikområdet tänkte jag - härnäst borde jag gå en glasyrkurs. Det är inte (längre)mitt mål att syssla med keramik på heltid utan jag är nöjd om jag får ett bra lärarjobb och har keramiken som hobby och säljer något ibland kanske.
Jag är glad att jag har fixat mig en egen keramikverkstad i alla fall :-)
Toppen