Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningverkstadkeramikugnar
Läst 668 ggr
Unkapunka
0

Ugn och verkstad i samma rum, ventilation

Hej!
Jag har fått möjlighet att bygga en liten verkstad. Dock kommer jag bara ha tillgång till ett rum och därmed skulle jag behöva ha ugnen i samma rum som själva verkstaden ska vara i. Jag hade tänkt skaffa rätt liten ugn, ex Rohde Ecotop 60 S.

Rummet är ca 20 kvm och har två fönster. Det finns ingen väggventil och inte heller något annat "ventilhål" vad jag kan se. Jag är lite fundersam kring ventilationen. Är det dumt att ha allt i samma rum? Kan det räcka med att öppna båda fönstren vid bränning, eller bör jag försöka ta reda på om det går att installera någon slags väggventil? Eller finns det något annat sätt jag skulle kunna lösa det på?

Så tacksam för all hjälp jag kan få,
Vänliga hälsningar,
Catalina

bjorn.lindberg
1

Kolla om du kan plocka ut ett av glasen i ett fönster och installera en skiva och en kanalfläkt?

Bo§e
0

#1: Bra idé, och relativt enkelt, om det inte går att ta upp ett hål i väggen.

Ja, i ett 20 m² rum krävs en effektiv ventilation.
Inte bara för trivsel och hälsa, utan också pga att styrutrustningen kan "tappa referenserna" och börja felvisa om rummet blir för varmt (över 40-45°C). Resultatet blir överbränning.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

#2: Har funderat lite på den, vad är det som gör att styrutrustningen behöver en referenstemperatur? Alltså 20 C eller nåt i den stilen. En vanlig termometer som visar säg 50 C är ju själv 50 C och behöver inte kylas till 20 C i en änden för att visa rätt.

Allinagain
1

Jag har både ugn rodhe te 130s och drejskiva och arbetsbänk och diverse i mitt gamla pannrum. 7 kvadrat.
Fläkt i taket som leder gaser till murstocken och ut genom skorsten.
Funkar fint..
Brukar bli ca 30grader i rummet..
Jobbar inte där under bränning

Bo§e
1

#3: En vanlig termometer jobbar bara enligt principen att en vätska har en viss volym vid en viss temperatur.
Teoretiskt: Om röret som vätskan finns i skulle expandera, skulle man få ett felvärde även här.

Ugnarnas styrutrustning behöver två värden, som jämförs med varandra.
Den "kalla" punkten, som befinner sig inuti styrdosan, och den "varma" punkten inuti ugnen.
Dessa två punkter alstrar, var för sig, en svag likspänning, och dessa värden jämförs, för att få fram aktuell temperatur i ugnen.
Litet förenklat uttryckt….🙂

Om den "kalla" punkten flyttar sig för mycket, ändras därför temperaturvärdet, utan att styrningen "vet om" det….den jobbar ju bara enligt den information som levereras till den….precis som vi gör…😄….den är ju inte smartare än oss….😬

• Redigerat 2022-06-29 16:51 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#5: OK, låter rimligt. Antar att jag får läsa på lite, tänker tex. på en vanlig digital rumstermometer, den lär ju inte ha en vätska i ett rör som den sitter och kollar på. Det blir väl avhängt på vilket teknologi man använder för att mäta temperatur, konventionella lösningar funkar inte så bra när man skall mäta säg 1300 C får man anta.

Bo§e
0

Nej, det skulle inte bli så mycket kvar av en kvicksilver- eller spritpelare vid de gradtalen…🙂

Men tänk dig att en konventionell termometers rör skulle expandera (öka volymen) vid höjd temperatur….då skulle man få samma sorts felvisning…

• Redigerat 2022-06-29 17:22 av Bo§e
Unkapunka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svar!

Får fundera en runda till. Vad gäller att plocka ut fönsterglas så skulle jag i så fall behöva ta ut hela fönstret, det är bara ett glas i karmen och inte rutor. Rummet hyr jag i en fastighet så vet inte hur stora ändringar jag får göra än men borde gå att diskutera.

Det går en slags inbuktning längs taket i rummet, skulle det kunna vara del av ventilationen i byggnaden? Kanske skulle det vara billigare att koppla in sig till det systemet än att göra hål i väggen?

Har ingen takfläkt eller annan fläkt heller som kan tänkas leda bort luft…

Bo§e
0

Om trumman i taket tillhör husets ventilation, kan man "ställa till det" i resten av huset, om man kopplar in en fläkt där.
Här blinkar några varningslampor….

Bara ett glas i karmen…..du skulle kunna skära bort ett hörn av glaset (med hjälp av en glasmästare) och montera fläkten där.

Jag såg en gång en snygg lösning på en skola, där man tagit upp ett runt hål i fönsterglaset, med ett ventilationsgaller på utsidan, och där fläkten anslutits med en flexibel kanal…..

(Tänk också på att du behöver ett motsvarande inluftshål någonstans i rummet….t.ex. i dörren….)

Hur som helst måste du ventilera rummet aktivt..

• Redigerat 2022-06-29 17:46 av Bo§e
Unkapunka
0

Ajdå, då försvinner det alternativet.

Dörren har några cm mellan sig och golvlisten, eller så kan den vara öppen då den går till en annan del i lokalen. Även fönstren verkar ha tilluftsventiler.

Så alternativen jag har är att antingen installera fläkt i fönsterhörnet eller slå hål i vägg och installera fläkt där. För jag antar att ha de två fönstren öppna inte är tillräckligt aktiv ventilering alltså.

Bo§e
0

Hur stora är fönstren…?

Och hur ser det ut…?….kan du ha fönstren öppna nattetid….?
Tänker på ovälkomna besök av både människor och djur….

//////////////////////////////////////////

Inluften:
Om du kopplat in en 160 mm fläkt (lagom stor), är utloppsarean ca 2 dm².
Om den sammanlagda ytan av alla springor som finns i olika karmar m.m. är minst lika stor, räcker det som inluft, och du behöver inte ta upp det extra hålet.

Unkapunka
0

Tack så mycket för svar, jag uppskattar ditt tålamod!

Fönstren är ganska stora (två stycken av det slag som på bilden, med ca 1 m emellan), vetter mot en innergård och har galler. Dock skulle en katt kunna komma in…

Bo§e
2

Innan du gör något mer avancerat, skulle du kunna prova något enkelt:

Öppna det högra fönstret (det som inte har någon ventilationsspalt upptill), och ställ en bordsfläkt (bilden) på fönsterbrädan, nära fönsteröppningen, så att fläkten blåser utåt.

Skaffa en "max-min-termometer" som den här:
https://www.biltema.se/kontor---teknik/termometrar/utomhustermometrar/digital-maxmin-termometer-2000021698
…och placera den nära ugnens styrdosa.

Kör sedan en stengodsbränning på prov, och se i efterhand på termometern hur varmt det blev, som varmast.

En chansning. Kan inte lova att det blir bra, men kanske…..
Kanske värt en sådan, enkel test, innan du går vidare…

PS
En bit kycklingnät, tillfälligt ditsatt, kanske skulle ha "anti-katt-effekt"….
DS

Digital max/min-termometer
  • Redigerat 2022-06-29 18:39 av Bo§e
Unkapunka
0

Tack så mycket för hjälpen! Får se om det kan funka. Får gräva lite i hur mycket det skulle kosta att få installerat fläkt i väggen.

Bo§e
1

Hos ventshop.se kan du handla Kanalfläkt CK 160 B Östberg
j-aan
0

Skulle aldrig tänka tanken att jobba i ugnsrummet. Hur farligt det är beror ju på vad man bränner i ugnen. Många kemikalier skapar ju vådliga gaser vid förbränning. Risken att bli riktigt sjuk är stor.

Unkapunka
0

#16: Hej! Ja, det är det jag är orolig för.

Jag funderar kring någon slags downdraft fläkt, ex kiln envirovent system 2.
Är det bättre än kåpa med fläkt?

Bo§e
1

Kåpa OCH fläkt är förstås det bästa.
Skissen visar en vanlig lösning som fungerar bra.
Fläkten är den som jag rekommenderade ovan.

Enbart fläkt kommer som god tvåa…
Fläkten bör då sitta i samma ände av rummet som ugnen.
Lösningar med självdrag bör undvikas.

• Redigerat 2022-07-03 20:59 av Bo§e
Frida N
0

#18: Hej! Såg detta inlägg när jag nu sökte på ventilation för min ugn.
Ser att du rekommenderar 100-250 mm mellan huv och ugn. Kanske en superdum fråga, men hur ska jag tänka om jag har en toppmatad ugn?
Och är detta den lösning du fortfarande rekommenderar, 4 år senare? :-)
Stort tack! Mvh Frida

Bo§e
0

#19: Om ugnen är toppmatad, blir det förstås opraktiskt med 100-250 mm, och då får man helt enkelt montera huven så lågt som möjligt, men så att locket går att öppna, och att det blir någorlunda bekvämt att sätta och tömma ugnen.

Man får kompromissa, men så lågt som möjligt = bra…🙂

Fråga 2: Ja, jag har svårt att tänka mig en bättre lösning, med tanke på att man behöver ventilera ut obehagliga ångor och hålla rumstemperaturen nere på rimliga nivåer….båda är lika viktiga…

Frida N
0

#20: Stort tack för supersnabbt svar! Just nu sätter jag ett spirorör från ugnens vent/utsug och upp genom ett öppet fönster. Är det dödsdömt eller en fungerande (än en inte superpraktiskt) lösning?

Bo§e
0

#21: Det låter inte jättepraktiskt, men kan ju fungera, förutsatt att inte rummet blir alltför varmt av värmen som ugnen strålar kring sig.
Ha litet koll på rumstemperaturen, särskilt vid stengodsglasyrbränning.
Om rumstemperaturen, som mest, överstiger 40-45°C, finns risk för att styrutrustningen inte mäter korrekt.

Det finns billiga "max-min"-termometrar, och om du sätter en sådan i närheten av ugnens styrenhet under en stengodsbränning, kan du sedan läsa av hur varmt rummet var som varmast….

Om man enbart drar ett smalt rör från ugnens vent/utsug, ventileras inte rummet särskilt bra.

• Redigerat 2026-03-04 01:35 av Bo§e
Frida N
1

#22: Stort tack för din hjälp!