Hjälp med ärvda glasyrer etc.
Hej!
Vid köp av en gammal ugn så fick jag med en massa glasyrer och råvaror.
Kan någon hjälpa mig reda ut vad det är för olika glasyrer/råvaror, och om det är något jag inte bör använda på bruksgods? En av påsarna kan jag inte ens se vad det står på, men kanske någon annan kan tyda de blekta bokstäverna :)
Jag misstänker att en del av glasyrerna är för lergods, men är osäker på vilka. Jag kommer i alla fall inledningsvis bara bränna stengods.
De liggande burkarna har ingen märkning alls kvar tyvärr…
Det fanns även några små påsar med metallspån som jag inte vet vad de kan användas till?
Som ni nog kan ana är jag helt och hållet nybörjare, så all övertydlighet/tips tas tacksamt emot!!
Svårt, men några stycken klarade jag av:
Bild 1, till vänster: "G6" är en blank transparent glasyr med bred brännintervall.
Oftast använd som lergodsglasyr, men prova den gärna i högre temperaturer.
Jag är inte bombsäker, men jag har för mig att den innehåller en mindre mängd bly (men kan inte bekräfta det).
Bild 2, till vänster: "AC 7255" är en orange lergodsglasyr, som innehåller kadmium.
Skall brännas 940-980°C
Bild 3, längst till höger: "G 1" är en vit, blank lergodsglasyr. Ej bly.
Bild 4: Jag tycker att det står "ST 7" på påsen, och då är det en blank transparent stengodsglasyr.
Ej bly, förstås. Bra glasyr som jag minns den.
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-09-09 11:58 av Bo§e
#1: Fantastiskt, tack!!
Gör små liggand prov så ser du ju vad det blir av det. Senare kan du med fördel göra prov på små plattor så du ser om dom löper. Löpprov gör du som bilden visar med en ugnssten som du sågar spår i så du kan ställa provbitarna i, glasera bara ett par cm så ser du hur mycket löp det är.
- Redigerat 2022-09-09 13:31 av ler
#3: Är så spänd på att prova ugnen och glasyrerna nu, men är samtidigt så rädd att göra något galet. Måste nog bara ta det där första steget. Tack snälla för tipset, precis den typ av hjälp jag behöver!!
#4: Om jag vore du så skulle jag göra pytte små provbitar, typ ”1 kr mynt storlekar”, och planera dessa på att sätt som inte förstör ugnen, om de börjar leva runt under en bränning. Då kan du iaf få en fingervisning kring om det funkar eller inte.
Jag är själv en som går lite som katten kring het gröt och har svårt att ta första steget, att då ta ett litet steg gör det så mycket lättare.
Så roligt med dessa glasyrer. Spännande!