Whiii gjutlera i porslin
Åhh nu blir jag helt orolig..kag jar porslinsgjut pulver..köpt för länge sedan
Den heter W 401 W pratade med dem på
Keramik företaget Cebex för hjälp med dolaflux och giessfix allt frid och fröjd tills jag ska blanda Dolafluxen är beck svart..går detta bort vid bränning..eller hur tänker jag..har blandat enligt recept..5 kg pulver 2.2 l vatten 90 g av vardera Giessfix och Dolaflux..men det är supersvart..ska det vara så?..jag har än så lönge bara löst upp pulvren i vattnet så inget porslinspulver tillsatt än…men hur gör jag nu? Please råd…
#0: Det ser ut att vara mycket ställmedel lätt att ta fel på decimalerna.
dolafluxen är mörk och den färgar även gipsformen men det ska inte påverka färgen på den brända skärven.
Enligt äldre katalog så är 90g av giessfix och dolaflux för 100kg lera
De 90 +90 grammen gäller 100 kg-satsen, så du måste räkna ner mängden till den sats du tänker blanda.
Dessutom: Dolaflux och Giessfix finns i olika graderingar.
Det skall vara Dolaflux B och Giessfix 162
90 gram av varje till 100 kg pulver.
Här är det gamla receptet.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-11-24 22:46 av Bo§e

Oj jag skrev fel jag räknade ner ämnena till 4.5 gram vardera men vågade inte ta i porslinspulvret. Problemet är ju att det bara fanns dessa att köpa hos leverantören cebex och hos de andra hittade jag inget alls..
401 W kommer från Hutschenreuter, och såldes via deras lertillverkare Massemühle Wagner (som är nedlagt sedan många år).
En riktigt bra porslinsmassa, som sedan länge är borta från marknaden.
Den är mer vit än vad den är ljusgenomsläpplig.
Om vattenmängden är korrekt, och ställmedlen de rätta, och rätt doserade, skall du kunna tillsätta de 5 kilona pulver.
Men gör det långsamt och försiktigt, och avbryt redan innan 5 kg om du märker att det blir för tjockt.
Sista biten måste göras "på känn"…
- Redigerat 2022-11-25 05:29 av Bo§e

#7: hej igen och tack för svar
Men det som ganns att köpa var Dolaflux B sedan står det inom parantes (svart)
Ska jag ändå amvända den eller ska jag försöka få tag på en annan? Battnet är väldigt svart

#3: jo och tack det var jag som glömde ändra 4.5 gram till 5 kg ska det vara

#2: använder ni annat ställmedel hansjörgen?

#7: kanske bättre att satsa på att få tag på dolaflux B..

#7: hello igen..vet att du skrev för några år sedan om ett ställmedel som formakademin använde..tror jag har den burken kvar som jag fick av kent..
Kommer du ihåg Bosse ett grptt "pullrigt" pulver som man tillsatte till gjutmassan.
Man använde bara detta dvs bara ett medel inte två…
Åh vill inte gärna slösa bort massa kg på något som inte blir bra..
Tacksam för allt engemang
Kör du på Bosses beskrivning

#13: problemet är väl att det inte är rätt dolaflux…
#12: Det gråaktiga/gråsvarta pulver som Formakademien använde kan mycket väl ha varit Dolaflux SP. Det stämmer med din beskrivning.
Det användes "ensamt" (se recept #5)
Är Det Dolaflux B som du har…?
Använd då recept #4, tillsammans med Giessfix 162.
I båda fallen blir vattnet litet grumligt, men det är inget att oroa sig för.
- Redigerat 2022-11-25 09:16 av Bo§e

#15: det jag köpte nu det enda dolafluxen som cebex har heter: Dolaflux B 11 (svart)
Ok då har du rätt Dolaflux, att användas med Giessfix 162 i recept #4.

#17: hoppas pä det..vattnet är kålsvart..ohh..ja jösses detta blir spännande..stort stort tack alla inblandade i denna tråd..jag testar♡
Om du tillsatt 4,5 g + 4,5 g Dolaflux B / Giessfix 162 till 2,2 liter vatten, är det ok, trots färgen…