Satsa på gammal ugn?
Hej!
Jag köpte för flera år sen denna Chematexugn av en kommun, tror den använts till lergodstemperaturer. Vet inte hur gammal den är. Vill gärna ha lite råd om den är värd att satsa på?
Det behövs nytt termoelement (trasigt) och en ny platinumsäkring (säkring för stengodstemperatur om jag förstått rätt?) det satt en trasig guldsäkring tidigare.
Sen undrar jag om automatiken bör bytas ut? Vad tror ni om att använda en så gammal automatik? Om jag ska byta till ny automatik blir det över 15.000:- inklusive termoelement och säkring.
Alternativet jag funderar på är att köpa ny toppmatad Rohde TE S eller Nabertherm Top R på ca 80-100l. Satsar jag på en ny ugn vill jag ha en säker ugn med lång hållbarhet och lite underhåll. Vill lägga energin på skapandet i verkstan då tiden är begränsad. Kommer bränna stengods/porslin. Liten produktion.
Skulle vara mycket tacksam för råd! Känner att jag har för dålig kunskap för att kunna ta ett bra beslut.
Hej,
Om automatiken (en PA 400) är hel, kan du köra vidare efter att ha bytt termoelement.
Men eftersom en PA 400 inte har några säkerhetsfunktioner bör du också ha en platinasäkring, för säkerhets skull…
Om du byter till en "modern" automatik, behövs inte platinasäkringen, eftersom den nya automatiken innehåller alla nödvändiga säkerhetsfunktioner.
Obs!
Om du byter till en modern automatik måste du även byta kontaktor på ugnen, eftersom den nuvarande jobbar med 24V spolspänning, och med en ny automatik måste kontaktorn ha 230V spolspänning… (!)
---> Jag har skickat dig ett PM, så att du lättare kan komma vidare….
//////////////////////////////////////
"CF 120" är i grunden en väldigt bra ugn…!
Men, om/när du någon gång beställer element till den, kom ihåg att det också finns en modell som heter CFT 120 och som inte får får förväxlas med denna ugn. De är helt olika…! (ett inte ovanligt misstag)
Din CF 120 har 20 separata element, bestående av 7 olika sorter.
Elementen är numrerade med "nr 1" placerat högst upp till vänster och "nr 20" högst upp till höger (när man står framför ugnen)
Elementen är olika, och de skall placeras på sina rätta ställen (!)
Se bifogad lista och skiss (och spar dem..!)
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-11-29 14:11 av Bo§e
#2: Tack Bosse för all bra info, så värdefullt! Behåller ugnen och ser hur det blir med automatiken.
#3: Ja, du kan testa, efter att ha bytt termoelement.
Guldsäkringen kan du tillfälligt förbikoppla, förutsatt att du övervakar bränningen förstås.
Om allt fungerar med nuvarande PA400, satsa på en platinasäkring (1350°C) om du tänker bränna stengods.
#0: Jag uppskattar ugnens ålder till "tidigt 80-tal" eller möjligen "sent 70-tal"…..ungefär….
- Redigerat 2022-12-09 14:28 av Bo§e
Hej Bosse!
Lina har bestämt sig för att ta tag i ugnen nu, och jag har blivit befordrad från sambo till fixare.
Nu har jag läst in mej på all kommunikation och har lite info och några frågor:
Termoelementet är "helt" på så sätt att det ger ett mätvärde på 1.0 ohm mätt på skruvarna (bortkopplat från ugnen) med en enkel multimeter i rumstemp.
Hej,
CF 120 är en bra ugn, som fungerar fint för stengodsbränning.
Elementen är litet knepigt beräknade.
Den har 20 separata element som består av 9 olika sorter med olika värden…
Jag skickade dig ett PM som kan hjälpa…
Om du konverterar till ny automatik behövs inte guldsäkringen, eftersom de moderna styrningarna har alla säkerhetsfunktioner "inbyggda" i elektroniken.
Så den kostnaden kan du räkna bort…..
Ett termoelement är "helt" så länge det går att leda ström genom det….
Du behöver bara ett nytt "pyttrör", dvs porslinshöljet.
Obs! Om du byter kabel till termoelementet, MÅSTE det vara en "kompensationskabel Typ S", och inte vilken "lampsladd" som helst…! (Vanligt misstag)
- Redigerat 2023-06-08 13:19 av Bo§e
Innan jag nördar in på detaljfrågor så kanske vi ska berätta hur vi/jag tänker. Linas beslut om att testa den gamla automatiken står fast, och jag försöker förstår hur allt hänger ihop, för att slippa satsa på fel delar etc.
Termoelementet forts:
Hur långt ska det sticka in innanför innerväggarna? Och följdfrågan, hur vet vi att det som satt innan var rätt?
Vi ser ingen text på termoelementet som avslöjar typ, men gissar att det är en typ S pga modellen CF 120. Men också att du tidigare i andra liknande trådar varnat för att det kan vara typ K på några olika ugnar.
Vad jag inte hittar tabeller på och därför inte förstår är om olika typ S termoelement är olika, förutom längden? Tjocklek på tråden?
Men jag gissar att motståndet (ohm) i tråden ökar med värmen och att det går att kalibrera automatiken mot det nya termoelementet så att den "känner rätt" temp, mätt med hjälp av käglor?
Sammanfattningen av alla detaljfrågor om termoelement leder till frågan:
Skulle samma termoelement passa till både den gamla automatiken PA400 och till någon ny ersättningsautomatik?
Och en liten önsketanke: vi har ett "extra" keramiskt skyddsrör (kanske från guldsäkringen) som är brutet, men långt nog för att täcka det gamla termoelement. Så om jag fick bort de gamla trasiga resterna av skyddsrör (se bilden) och trädde på det "extra" skyddsröret över det brutna innerröret och den delvis blottade tråden, skulle det funka för att testköra ugnen tror du?
Mattias
Hej,
Jag återkommer senare, men vi kan börja med termoelementet.
Ja, det är av Typ S.
De här ugnarna förekom inte med "K", så om allt är "original" skall det vara "S".
Och nej, det jobbar INTE med resistans (!), utan alstrar en svag likspänning som varierar med temperaturen.
Exempelvis:
Vid 500°C ger det ca 4,25 mV (millivolt)
Vid 1000°C ca 9,6 mV
Så, om kretsen är obruten, så kan du räkna med att det är helt.
Det är spetsen (lödpärlan) på termoelementet som mäter, och det räcker med att det sticker in i ugnen några cm.
Ja, det går fint att "återanvända" skyddsröret från guldsäkringen.
Kapa till rätt längd: Jag brukar göra en skåra runt röret med en kakelsåg, och sedan bryta.
Man rensar sedan den gamla metallhylsan, och limmar det nya röret med en "smet" av vattenglas och kaolin (som får torka ordentligt).
- Redigerat 2023-06-08 13:42 av Bo§e
Ja, "S" är alltid "S", och det fungerar både till PA 400 och någon ny S-styrning.
Att mitt önsketänkande faktiskt kan funka, var väldigt trevlig info!
Att det inte är resistans utan alstrad supersvag likspänning fick min hjärna att explodera.
Men det förklarade också att den tabell jag hittat, inte saknade information, som jag felaktigt trodde.
https://www.pentronic.se/wp-content/uploads/2019/04/tabell-s-2019.pdf
Här är några "fällor" som man bör undvika:
Givarkabeln (kompensationskabel typ S i det här fallet) kan vändas fel.
Även om man fått polariteten "rätt" mellan givare och styrning, kan man vända själva kabeln fel. Det är alltid den VITA tråden som skall användas till minus…!
Undvik att skapa några "extra mätpunkter 😬" längs vägen, genom skarvar som kanske innehåller "främmande metaller" och liknande.
Kabeln skall dras rent och snyggt, och inte innehålla några störande moment på vägen….
Längden på kabeln spelar ingen roll.
- Redigerat 2023-06-08 14:08 av Bo§e
Hittade en tråd där en klok person skrivit ;)
Ska undersöka termogivaren igen nu.
Det finns faktiskt S-kablar med grönt hölje, men de är inte så vanliga i vår del av världen.
Men även innerkablarna har då andra färger, så om man tittar noga, går de att identifiera.
Titta på denna färgkarta.
Vanligaste S-kablarna här i Europa har vitt hölje, och innerkablarna är röd / vit eller orange / vit.
Och de vanligaste K-kablarna här i europa har grönt hölje och röda / gröna innerkablar.
Din kabel har litet svårbestämbara färger, kanske pga ålder och långvarig yttre påverkan….?
Skrapa och skär litet, och försök få fram friskt material…
Om du är osäker, skaffa en ny. De är inte särskilt dyra.
- Redigerat 2023-06-08 14:58 av Bo§e
Jag kom på en sak till:
(Om du inte redan själv upptäckt det…)
Om ugnen nu, i sitt originalskick "samarbetar" med sin PA400, har kontaktorn 24V spolspänning.
Japp…svagström…!
Om du byter till en ny styrutrustning, måste du därför byta till en kontaktor med 230V spolspänning, för att undvika "grillad kontaktor"…
Det här har missats då och då….
Rättelse:
CF 120 har inte 9 sorters element, utan 7…!
När man står framför den öppna ugnen, är elementen placerade och numrerade enligt skissen.
Vid beställning är de 7 sorterna grupperade som följer:
Varje grupp består alltså av samma sort:
1, 20
2, 19
3, 4, 17, 18
5, 16
6, 15
7, 10, 11, 14
8, 9, 12, 13
Vid elementbeställning/hantering är det m.a.o. viktigt att ange vilken grupp som avses.
Kan bli väldigt fel/snett annars.
Elementdesignen på de här ugnarna är minst sagt ambitiös (!) men det kräver en del av både användaren och den som säljer reservdelar, för att undvika att det blir fel.
Litet historia:
"CF" står för upphovsmannen Christian Fahrner, som en gång grundade Chematex (som numera är Cebex).
Ugnarna tillverkades för Chematex, av Kilns & Furnaces Co Ltd, England, och de försågs ursprungligen med styrningar från Jensen, Danmark.
"CF" som prefix på typskylten betyder att det är den första generationen av dessa ugnar (som många tycker var "bäst")
Senare kom uppdaterade versioner, som då hette "CFT" "CFC", CFL" m.m. och de var litet annorlunda, med helt annan elementbestyckning m.m., så man får inte förväxla versionerna…
Alla hade dock initialerna "CF" frampå dörren, men det betyder inget vid identifiering, utan det är typskylten som gäller….
- Redigerat 2023-06-08 17:20 av Bo§e