Naturlera=Stengodsglasyr
Hej från nybörjaren och min första fråga🙃
Jag har fått naturlera,har blött upp ,siktat bort småsten+siktat I min glasyrsikt ,och har nu 20 liter brun-beige lervälling som jag vill göra till stengodsglasyr(Har Anders Fredholm Glasyrbok+Stefan Andersson s ,så jag har läst på och googlat högt och lågt ,men är ändå osäker)Är det det enda rätta att doppa i skröjat gods ,sätta på ett kex ,bränna i stengodsglasyrtemp jag bränner i och se hur det blir ,eller kan jag tillsätta ngt råämne direkt (Hade tänkt lite björkaska ,men får då börja spara),som ni som kan detta vill dela med er av +hade tänkt att tillsätta ngn oxid I en del för att skoja till det…Tacksam för alla råd,Vänligen Maud
Sådana här leror kan bli riktigt bra stengodsglasyrer.
Men, om leran är uppgrävd i Skandinavien, kommer den sannolikt att krympa 6 - 8 % (eller däromkring) när den torkar på godset.
Det gör mig litet fundersam om vi pratar om att lägga den på skröjat gods.
Den kan flagna av när den torkar…eller snarare: Den kommer troligen att flagna.
Det traditionella sättet att glasera med rå lera, är att lägga den på läderhårt gods, för att den skall sitta kvar.
Då klarar man sig dessutom med en enda bränning (ett skröjprogram, men med förhöjd topptemperatur).
Kallas råglasering.
Men du kan prova att doppa en skröjad skärva i leran. Jag tror dock inte att leran vill sitta kvar så bra när den torkar.
Men, tjockleken spelar en viss roll här också.
Sedan kan man förstås magra den råa leran med olika ämnen för att minska krympningen, eller låta den ingå som komponent i någon annan glasyr, men då har man ju skapat "något annat"…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-01-15 14:43 av Bo§e
Ja jag är helt enig med Bosse! Det går inte bra med bara leran på skröjat gods, då måste man blanda i olika saker för att få det att fungera, men om man vill så kan man ta en tredjedel torr lera och en del aska och en del av något fältspat så har man en grund att leka med som sitter på skröjat gods. Och att bara använda leran vid råglasering så blir det oftast väldigt trist och ofärdigt resultat
#2: Tack för svar ,ja,jag får blanda i dessa ämne och testa,hade varit väldigt kul att göra en skål eller fat till min kompis som jag fått leran ifrån ,han jobbar på Braskarp Sandtäckt🙂
#1: Tack för svar ,ser nu att jag får hälla i hinkar utan lock och låta vattnet avdunsta,jag doppa handen och jag ser huden,får glömma av och ta fram och experimentera längre fram🙃Har läst om råglasering, har ej 'vågat' det än…
#4: Ja, det kan ju vara intressant att se hur just den här leran blir, precis "som den är", och helt omanipulerad…..
#5: Jaa,kan ju bli både och…😬
Blir nog mest och
- Redigerat 2023-01-15 16:49 av ler
#7: 🤣Jaa,och då tänker jag…Varför ska jag krångla och jobba när man kan köpa färdiga glasyrer??!😇
Nej om man tycker det är krångel så skall man nog inte göra det själv
Det är värt besväret! Egna glasyrer blir allt som oftast, visserligen efter en hel del prover, betydligt vackrare än köpeglasyrer. :)
#10: Ja,absolut, tid och tålamod är också bra ingredienser 😄
Vad menar du då när du säger att man lika gärna kan köpa? Jag menar att det skall vara glädjen att kunna göra det själv som skall avgöra om man vill göra det själv. Färdiga glasyrer finns det så mycket av att man kan hitta det mesta tänkbara men hur kul är det? Man kan baka pizza med egen gjord deg och egen gjord tomatsås och så vidare, man kan också köpa en frysen pizza och stoppa den i ugnen men det blir svårt att bli stolt över resultatet
#12: Håller verkligen med ,det var lite sarkasm bakom mitt svar😉
🤗 jag fattar
Jag jobbar i fyleleran och provade att råglasera den med lergodsleran från Havdhem på Gotland. Inget annat tillsatt, bränd till 1280 och den blev riktigt snygg! Mörkt brunsvart blank, lik en klassisk tenmouku!
Har även testat en lokal lergods här från Österlen som mera blev åt det gröngulbruna hållet, blank till halvmatt beroende på tjocklek
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Jag gillar båda två…!
Passande till litet mer rustikt bruksgods, och mycket annat.
Och på ett enkelt, och inte minst billigt sätt…!
Ja, sammansättningen hos olika lokala leror kan variera en hel del, som järnhalt och kalkhalt t.ex.
Du skulle kunna lägga en grund med den ljusa och dekorera med den mörka….ja det var bara en tanke som dök upp…
Och jobbar man så här, slipper man dessutom alla "främmande" hälsovådliga ämnen i sin hantering, och på det färdiga godset…
Du kan utvidga "äventyret" genom att tillsätta litet aska i glasyrslamman…🙂
- Redigerat 2023-02-05 18:58 av Bo§e
#15: Så fint,och tack för råd,mina 2 hinkar står fortfarande och 'sätter' sig ,jag tappar ur vatten ännu,men snart får jag göra ngr tester
#16: Jag ska testa att blanda i lite aska i en del av mina hinkar för att se vad som händer🙂
jag har fått bäst resultat med lite tillsatta ämnen. Och för att få kontroll på det där är det smart att torka leran först så du kan avgöra mängder och sen använda flytvikter i glasyrslamman. Det skiljer sig rätt mycket och kan börja rinna nåt djävulskt om det är för tjockt glaserat( lovar )
jag har kört kftp+lera+aska i ett gäng olika triaxialbladningar, superkul och lärorikt.
#19: Tack för svar och råd ,jag får verkligen testa ,får glasera inuti först
#15: Kul att de gav så olika resultat. Båda är fina.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_