Fritta 169
Har testat rakubränning och tycker att fritta 169 inte blir helt kritvit, snarare äggskalsvit på vit rakulera (143), är frittan sådan i färgen och kan jag köra i zirkon eller tenn för att vita upp den eller är det något under bränningen som stökar till det?
Fritta 169 är inte vit alls, utan helt färglös.
För att få den vit måste någon vitgörare tillsättas, t.ex. 9 % tennoxid (viktprocent torra material).
Zirkon går säkert också, men där har jag inget tips på mängd.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Just! Det är naturligtvis skärvens färg som syns! :) Blir det helt opakt med 9% och halvopakt med tex 4% tenn?
#2: Ja, det är ett gammalt minne, från den tiden 169:an hette M 623 (samma fritta).
Då var omkring 9 % tenn en "standardmängd", om man ville få en hyfsat opak vit och krackande rakuglasyr.
Inga andra tillsatser.
Sedan kan man, som du säger, också testa mindre mängder om man vill minska täckförmågan…
- Redigerat 2023-01-26 17:58 av Bo§e
Vad bra! Tror du zinkoxid fungerar lika bra som tenn i rakufrittan?
#4: Jag har själv inte testat något annat, men jag tvivlar på att det finns något som blir lika vitt som tenn…
Men har du gott om fritta, kan du väl göra några småtester med andra material…
#5: Okej tack för dina erfarenheter, jag får köra lite tester!
#4: Tvivlar på att zink funkar, det används inte som vitgörare i glasyrer så vitt jag vet. Problemet är förmodligen att i de mängder du behöver för att det skall bli vitt, om det överhuvudtaget fungerar, kommer det också fluxa glasyren rätt mycket. Om du använder tennoxid så är det 8-9 delar, extra delar efter det gör inte nån större skillnad, precis som Bosse säger. Använder du zirkoniumsilikat är det typ det dubbla, säg 12-18 delar.
#7: Enligt: https://digitalfire.com/material/zinc+oxide
Zinc oxide will produce opacity or whiteness, especially at low temperatures, if the calcium content is low. It does not opacify as well in boron glazes. It works well in combination with tin.
Fritta 169 innehåller bor så jag gissar att det inte kommer funka nåt vidare med zinkoxid.
Ja zinkoxid ingår i aggregat med tenn eller zirkon till att göra glasyren vit. Den vitaste uppnår man med zirkonsilikat eller zirkonfritta. Så skall man säga också att zinkoxid är inget vidare flussmedel vid så låga temperaturer. Tennoxid ger aldrig en helt vit men en snyggare eller riktigare sagt en mjukare vit än zirkonvita. Du bör även ha 5-10% plastisk lera i glasyren
- Redigerat 2023-01-28 10:19 av ler