Keramik iFokus

Keramik

Läst 109 ggr
KristinaKeiko
0

Recept beige/laxrosa stengodsglasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om någon generös vill dela recept på stengodsglasyr för oxidationsbränning. Vill nå utförande på bifogad bild😊 Bilden är från glaseramera, Leksands folkhögskolas glasyrbank. Men det är Reduktionsbränning.

bjorn.lindberg
0

#0: Den blir lite halvknepig när det är reduktion. Du kan komma hyfsat nära genom att blanda i 0.5-2 delar rödjärnoxid, se bild. Glasyren på bilden är liknande den du har, en röd shino med spodumen. I detta fallet har jag använt 5-10 delar alberta slip, minns inte exakt hur mycket. Du kan använda nästan vilken lergodslera som helst så länge den innehåller hyfsat mycket järn. Man får prova lite, beror på vilken lera du har under, tjocklek och temperatur. Receptet jag använder är:

Spodumene 41.00
Ball Clay TWVD 28.00
Kaolin 50 23.00
Nepheline Syenite 8.00
Soda Ash 7.00

Jag gjorde prover med Malcoms Shino också, verkar funka rätt bra också.

Problemet med min approach är att det orangea blir jämnt utspritt i glasyren. Om du bränner glasyren i reduktion (utan tillsatt järn) blir den typiskt röd/orange där den är tunn och vitare där den är tjock. Om du bränner i oxidation (utan tillsatt järn) så blir det typiskt bara vitt. Anledningen är att järnet i leran reducerar tidigare i reduktionsbränningar. Om du vill reducera järn i oxidation behöver du komma upp över ungf. 1230 C och hålla där en stund.

Du kan få till effekten med vitt och orange beroende på tjocklek i oxidationsbränningar men du behöver typiskt en lera med hyfsat mycket järn och bränna rätt varmt, kägla 10 är lämpligt. Vidare vill du ha ganska mycket tid på hög temp, så ett program som går till 1265 C och håller 20 minuter är att föredra över ett som går till 1285 C och sen stänger av. Effekten kommer aldrig bli lika dan som i ved/gas men det kan bli snyggt ändå.

• Redigerat 2023-02-20 18:25 av bjorn.lindberg
bjorn.lindberg
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1: Muggen är ett exempel på glasyren jag föreslår utan tillsatt järn på järnhaltig lera bränd i en el-ugn, kägla 10. Burken, samma glasyr igen, utan järn, bränd i vedugn.

KristinaKeiko
0

#0: Tack Björn för recept och generöst svar! Vackra bilder, intresssant att det blir så otroligt olika resultat! Blir sugen på att testa lite🤗

bjorn.lindberg
0

#3: Gört! Återkom gärna med resultat.

Tänkte lite mer på det hela, det finns ett gäng glasyrer som kallas "fake shinos" som funkar i oxidation. Personligen är jag inte nåt jätte fan av dem, tycker de är lite tråkiga, men det kan vara värt att kolla. https://glazy.org/search?base_type=460&type=590&atmosphere=1&analysisName=umfAnalysis&photo=true

En annan grej som kan vara värt att känna till är att glasyrer med mycket målarsoda, e.g. Malcoms Shino men 18 delar, kan vara lite vanskliga att bränna i en el-ugn. Målarsodan ångar en del, misstänker jag, och äter lite på elementen.

KristinaKeiko
0

#4: superbra tips! Tack! 🤗👍