Renovering av gammal ugn
Hej! Jag köpte en ugn för ett tag sedan av en keramiker på Gotland. En hemmabyggd ugn som byggdes för ca 15 år sedan. Han köpte vid tillfället (för 15 år sedan) 2 st. Och den ena använder han än idag och funkar hur fint som helst, och den jag köpte har han alltså haft som en reserv, och stått avställd.
Nu behövs det bytas elektronik, men också element i den. Har någon tips på någon på Gotland som är duktig både på ugnar och tillverka element, samt en elektriker som kan ugnar. Kommer behöva byta ut även automatik.
Jag är nybörjare, och kan tyvärr inget om ugnar, så tacksam för hjälp och lite vägledning.
Med vänlig hälsning, Malin
Är du säker på att elementen måste bytas ut? Som jag kan se så ser dom fina ut även om det så klart är svårt att se
Oj ja jag hade inte uppmärksammat att det var flera bilder, det ser ganska trasig ut ja
Bäst att byta alla slingor på samma gång, även om det finns några hela. Annars måste man ta isär allt en gång till inom en snar framtid
#4 helt enig, byter man bara några element så kommer dom att utsättas för högre belastning eftersom dom gamla har högre motstånd på grund av slitage. Då belastas dom nya så mycket att dom åldras fortare än vad som är normalt. Så byt alla på en gång det blir billigare i längden.
Instämmer med #4 och #5.
Dessutom är det önskvärt att samma person har räknat fram hela elementsatsen, så att man får maximal symmetri.
Med sådana här "ej fabrikstillverkade" ugnar finns ju inte mycket fakta att stödja sig på, så det är bäst att göra hela tanke- och matte-arbetet från början…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det finns böcker om ugnsbygge där allt du behöver veta finns skrivet. Dumonts bok om ugnsbygge finns att få antikvarisk. Författaren är Bernd Pfannkuche och titeln är Ofenbau. Den är på Tyska men om du kan läsa tyska så är det en mycket bra bok som har alla tabeller och uträkningar.