Keramik iFokus

Keramik

Etikett: glasyrer
Läst 283 ggr
Snuffakeramik
1

magnesiumkarbonat o petalit

kan man ersätta magnesiumkarbonat med något?

Kan man ersätta petalit med annat?

bjorn.lindberg
0

Magnesiumkarbonat är precis vad det säger, MgCO3, mig veterligen finns inte nåt annat som du kan byta ut mot om du inte är beredd att räkna om dina recept. I så fall kan du använda dolomit eller talk.

Petalit är lite samma grej, det används typiskt för att få litium. Du kan använda spodumen eller litiumkarbonat med du behöver räkna om recepten.

Om du berättar vad det är du vill blanda och vad du har tillgång till så kan vi säkert hitta nåt som funkar.

• Redigerat 2023-03-15 15:35 av bjorn.lindberg
Snuffakeramik
0

#1: tack för svar! Har ett rec med magnesium karbonat där jag nog använt lätt magnesium karb. Det blir väldigt mycket innan det väger något o dammar gräsligt…
Petalit är inte så viktigt, det finns ju tuuuusen glasyrer att prova :)

bjorn.lindberg
0

#2: OK, om det inte står vilket magnesium karbonat som menas hade jag personligen antagit att det handlar om det lätta.

ler
1

Nej den syntetiska ska man hålla sig borta från om det inte finns någon särskild anledning till att använda det, som typ kryp glasyr. Annars så använder man magnesit som är betydligt billigare och bättre att använda. Petalit kan man ju till dels byta ut med spodumen eller lepidolit eller litium fritta.

nyburgaren
0

Lithiumkarbonaten är väldigt dyr ! Men man kanske använder ca 5 procent i ett recept! Undrar hur priset för lithium blir med att köra in lithiumfritta istället? Kör själv petalit i mina recept men då får jag så mycket Al2O3 i receptet att jag får köra in alkalifritt istället för fältspat i receptet!

ler
1

Ja litiumfritta kan man så klart använda

bjorn.lindberg
0

#4: OK!

Snuffakeramik
0

#4: magnesit..tror du man kan byta rätt av eller?

ler
1

Ja magnesit är naturligt förekommande magnesiumkarbonat så se efter molekylvikten på det ni köper och lita inte på leverantören utan begär att få ett tekniskt datablad från producenten. !!! Viktigt. Molekylvikten på magnesiumkarbonat är 84,3

ler
1

Det very der så klart att det kan bytas utan att räkna om samma vikt ger samma resultat

Snuffakeramik
0

hej igen om magnesium karbonat!

Provat att byta magnesium karbonat mot magnesit, det gick nästan bra.
Magnesiten kom i stora klumpar som måste slås sönder och trots många siktningar blev glasyren liiite grynig i ytan. Jag vill åt den blanka transparenta receptet jag har med karbonat ger.
Nu till saken… Tror ni man kan prova med magnesium sulfat istället? Det kan man hitta som hästfoder om ingen annan stans.

• Redigerat 2024-03-26 15:37 av Snuffakeramik
ler
0

Nej det är väldigt dåligt eftersom sulfatet sätter sig som vita skal i ytan om man har magnesium och eller krita i glasyren. Vill du ha magnesit som inte klumpar så köp det hos Seemann dom har fått hem en god kvalitet

Snuffakeramik
0

#12: Tack! Beställer hos dem istället.

ezlin
0

#9: Magnesiumkarbonat, magnesit, har, om det är rent, molvikten 84,31, men "lätt magnesiumkarbonat" är ett basiskt karbonat med formeln Mg5(CO3)4(OH)2·4H2O och molvikten 467,64 vilket omräknat till en formelenhet MgO ger 93,53. "Tungt magnesiumkarbonat" är också det ett basiskt karbonat med mineralnamnet dypingit med formeln Mg5(CO3)4(OH)2·5H2O och molvikten 485,65 eller omräknat till en MgO-enhet 97,13. Det är inte molvikten som gett upphov till beteckningarna utan skrymdensiteten, lätt magnesiumkarbonat är som konstaterat ett mycket fluffigt pulver.

Om receptet är givet för lätt karbonat och man vill byta till magnesit ska man alltså använda 84,31/93,53=90,1%

Naturlig magnesit är ofta järnhaltig vilket inte behöver vara någon stor nackdel för div tekniska ändamål, men till glasyr bör man förstås välja en keramisk kvalitet. Lätt magnesiumkarbonat torde vara syntetiskt framställt och någorlunda rent, möjligen kan MgO-halten avvika från den nominella. Troligen är det ganska svårt att framställa syntetisk magnesit. Observera att även kopparkarbonater är basiska karbonater medan angiven formelvikt i vissa fall är beräknad för ett icke-existerande neutralt kopparkarbonat (i naturen finns grönt=malakit troligen den glasyrtekniska produkten och blått=azurit).

(avrunda ovanstående siffror efter eget skön!)

ezlin
0

#11: Om problemet med det lätta magnesiumkarbonatet var fluffigheten och du gillar att experimentera kan du prova att framställa "tungt magnesiumkarbonat". Tag lika molmängder magnesiumsulfat och soda (eller ev ett visst sodaöverskott) och lös dem i minsta möjliga mängd kokande vatten och häll samman lösningarna. Tänk på att särskilt varma sodalösningar är frätande så skydda ögonen. Dunsta in till torrhet, lös upp återstoden (natriumsulfat och ev sodaöverskott, det basiska magnesiumkarbonatet svårlösligt), tvätta fällningen och torka vid 100 C. Fällning vid "vanlig" temperatur (t.ex. 15-20 C) ger det "lätta karbonatet". (I huvudsak efter Partington General and Inorganic Chemistry 2nd ed) Man får räkna med att fällningen innehåller mindre mängder natrium (ger troligen inget problem) och att halten MgO i de basiska karbonaterna troligen kan variera en del, för magnesit är den i princip säkrare om man bortser från föroreningar i naturlig magnesit. Jag misstog mig förresten beträffande möjligheterna att framställa syntetisk magnesit, se magnesite i engelska Wikipedia.

ler
0

#14, 15 roligt om man vill leka kemist men till glasyr ger det ingen mening, magnesit kostar ju inte mycket, ett av dom billigare råmaterialen