Bygga verkstad på tomt
Hej! Jag har en längre tid tänkt bygga en verkstad på tomten. Tänker en friggebod eller ett attefallshus. Är det någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av tips, bra hus, bra storlek och saker att tänka på?
Skulle på sikt vilja få in ett par drejskivor så jag kan ha kurs, men primärt för min egen verksamhet.
Om även ugnen skall finnas där, tänk på att dra en tillräckligt grov elkabel från centralen till den nya byggnaden.
Långa klena matarkablar = spänningsförlust = försämrad funktion på ugnen.
Finns tyvärr många sådana fall där man dragit el till ett hus på tomten, och snålat med matarkabeln.
Rådfråga en elektriker och ange hur många kW effekt ugnen har, och hur lång kabeln blir.
Och, alla elektriker inser inte hur känslig just en keramikugn är för spänningsfall, så det kan vara på sin plats att informera om det…
När det gäller andra elapparater är acceptansen mycket högre….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-04-14 16:11 av Bo§e
#0: Hej.
Jag har byggt ett attefallshus till min verkstad för några år sedan.
Jag har en hemsida där jag har lite tips inför utrusning mm.
#2: tack Dan! 🙏
Hur stort hus byggde du?
#2 Jag byggde 25 m^2.
Använder ca 20-21 m^2 resten till odling( dra upp planter).
Om du tänker att ta in ett par drejskivor och ev hålla någon kurs framöver så skulle jag råda dig att bygga ett attefallshus. Jag började med en 10kvm stor friggebod, och den har jag sedan byggt ut i etapper så att den nu är ca 25kvm. Man rättar sig ju efter vad man har så allt har funkat, men det skulle nog bli trångt om det var fler än jag som jobbade där. Har å andra sidan samlat på mig en massa bråte genom åren, så det skulle nog gå att göra mera plats om det fanns behov.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja jag har väl redan sagt det förut men jag har bara 6 kvadratmeter att förfoga över så det gäller att kvarnen och ugnen står på rätt plats, det finns så mycket material att jag måste ha en del av det på andra ställen
#0: Hej!
Jag har en gäststuga till drejstuga och en lekstuga. Vi hade tur och fick tag på gammalt som skulle bort. Min man ringde och fråga om jag var intresserad och självklart var jag det. Jag e så otroligt tacksam!:)Krävdes en hel del måla men nu fungerar det bra för min hobby. Jag har inte hållit på så länge så jag har inte så många tips men skickar ngr bilder så kan du se hur det ser ut o hur jag har mina saker. Lekstugan har 16 Ampere och hela framsidan öppnas som dörr :) På så sätt har jag koll på att det inte blir för varmt därinne. Och det är lätt att komma in och ut.
Ha en fin helg!:)
#7: stort tack för bilder! Va fint det ser ut! Hur många kvadrat har du? Är det en lekstuga du har ugnen i?
Har faktiskt en som står på tomten, kul ide!
#5: tack Ulla! Ja man vill säkert ha större med tiden 😜 Just nu sitter jag i vår gamla bastu, går bra det med, men vill göra något mer ordentligt.
#1: Stort tack Bosse! Bra tips! 🙏
Om du ska bedriva kommersiell verksamhet så se till att detaljplanen medger det. Jag har gjort liknande ombyggnad, men detaljplanen där jag bor medgav inte kommersiell verksamhet. Så man ansöker om bygglov för det och grannar och kommunen behöver ge godkännande. Risken är annars att du investerar pengar och tvingas stänga verksamheten i efterhand.
- Redigerat 2023-05-04 10:15 av Räng
#8: Hej! Tror det är ca 9 kvm och lekstugan är 3 kvm. Vi bad en elektriker koppla in lekstugan.Det blir varmt därinne men det har fungerat jättebra. Det är skönt för den kan vara igång utan att det blir lukt inomhus.) Ha en fin kväll!:)
3m² är inte mycket för ett ugnsutrymme.
Om temperaturen överstiger 40-45°C i rummet när det är som varmast, får du bättra på ventilationen, så att styrutrustningen mäter/visar rätt….
#13: Bosse, vad skulle du säga är minimum för en ugn? Funderar på att till att börja med ha ugnen i källaren/förrådsutrymme. Är det bra att "bygga in"/göra en avskild plats för ugnen så att inte gaser sprids i övriga rummet eller är det ok att det är öppet? Har bla elpanna och frysbox i samma utrymme. Utrymmet är ca 3,5x3,5 + 3x1,5, 2 meter i tak.
#14: Skall man hårddra det litet, kan man likna det vid uttrycket:
"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"….
Dvs: Det finns inga ugnsrum som är för små, bara underdimensionerad ventilation…
Men självklart är det lättare att kontrollera temperatur och atmosfär i ett ugnsrum om det inte har för liten volym.
Om man stänger in en ugn i en "skrubb", slipper man förstås mycket av ångorna i resten av lokalen, men kravet på ventilation ökar då dramatiskt, för att hålla temperaturen nere i det lilla utrymmet.
Och för att inte störa ugnens styrutrustnings funktion, bör temperaturen aldrig överstiga ca 40-45°C i ugnsrummet när det är som varmast…..oavsett om den står i en "skrubb" eller i ett större utrymme…
Det här får man kolla upp, och se till att ventilationen klarar av sin uppgift.
"Att mäta är att veta" finns det ju ett talessätt som lyder…
Och det skall mätas när det är som varmast.
Själv skulle jag acceptera att ha ugnen i det större utrymmet, och ventilera på ett tillräckligt effektivt sätt.
I det större utrymmet blir det lättare att hantera värmen.
Som du kanske märker, bryr jag mig mer om värmen än om ångorna….
Det beror på att om du ventilerar för att hålla värmen nere, blir du automatiskt också av med ångorna, som tar samma väg ut som varmluften.
Dessutom: 2 m takhöjd innebär att rummens volym är litet begränsad, vilket innebär att man får tänka litet extra noga på de här sakerna…och båda utrymmen som du nämner är ganska små…
Ett skräckexempel:
Jag har sett lysrörsarmaturerna i taket smälta (hängde ner som sirapstrådar) i en 10 m² friggebod.
Ugnen var på 60 liter, och ventilation saknades.
!!!!!
En ordentlig fläkt löste problemet.
- Redigerat 2023-05-05 12:43 av Bo§e
#15: Stort tack för tankar och kunskap! 🙏