Keramik iFokus

Keramik

Läst 102 ggr
Hans Leander
0

Gammal Naber-ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått erbjudande från en granne om att ta över en gammal brännugn av märket Conrad Naber Elektrobau Lilienthal/Bremen. Den är från 1964, modell nr 3837 och med effekt 9 kW. Nuvarande ägare säger att hon körde den senast 1998 utan problem.

Min första fråga är om det kan vara farligt att testa om den fungerar när den är så gammal.

Min andra fråga är om någon vet ifall den går att bränna stengods i den. Ägaren säger att hon gjort det, men termometern går bara upp till 1200 grader.

Min tredje fråga är om det går att hitta reservdelar till en så gammal ugn (element t ex).

Sista frågan: På sidan finns ett hål genom väggen där det ska sitta en lite "skorsten" med ett spjäll i (se bilden). Skorstenen finns men är trasig. Är den viktig för funktionen eller kan jag sätta något för hålet?

Tacksam för hjälp!

ler
1

För det första så kan du få nya element och så kan du få element som klarar stengods men så måste du byta automatiken om det inte är typ S. Nästa fråga är hur mycket ström du har? Och nej inte farligt att bränna igen även om den stått. Skorstenen kan du stoppa en plugg i

Bo§e
1

Hej,

"3837" är bara tillverkningsnumret, som inte talar om vilken typ det är.
Titta på skylten igen. Där står också typbeteckningen.

Den har mät- och styrutrustning av "Typ K", dvs max 1200°, vilket innebär att hela styr- och mätutrustningen måste bytas till "Typ S"-utrustning om du vill bränna högre.
Jag skickade dig ett PM med tips om hur du kan komma vidare med detta.

Reservdelar: Ja, Nabertherm brukar kunna ordna det mesta, även till riktigt gamla ugnar (ja, faktiskt !).
Vad som krävs är att man uppger modell, tillverkningsnummer och tillverkningsår (dvs det som står på typskylten), så ordnar de fram vad som behövs.

Det lilla skorstensröret skall alltid vara öppet.
Ventilationen sköter man sedan med spjället i botten, eller om där finns något annat justerbart nedtill på ugnen. (minns inte om denna modell har ett skjutspjäll i botten, eller något annat…)

Förr fanns magnetiska pluggar att köpa till, som passade i det övre skorstenshålet, men det var ett "frivilligt" tillbehör, och inte standard..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-05-07 20:46 av Bo§e
Hans Leander
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Här är en bild på skylten - framgår det vilken typ det är?

Ska kolla om det finns spjäll i botten.

Tack Bosse för PM!

Bo§e
1

#3: Japp, det är en "Modell 16", en något mindre modell än "Modell 14", som var den mest populära Naberugnen "på den tiden"…

Det fanns även en "16H", som hade högre effekt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)