Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrermaterial
Läst 256 ggr
aninma
0

Tennglasyrer - ett par frågor

Jag har testat lite olika recept på tennglasyrer för att hitta en som passar mina leror och brännprogram. I denna process ser jag några saker jag inte blir klok på.

1. Vissa recept resulterar i små vita prickar/mingrus på ytan (oavsett lera). Händer inte med några andra recept än tennvita vilket får mig att tro att det handlar om tennoxiden. Men det händer inte med alla tennvita recept vilket får mig att tro att det inte har med för stora "korn" eller dåligt siktat glasyrprov. Har någon en förklaring?

2. Flera av glasyrproverna drar åt "orange-brunt" när de ligger tunt. Återigen så varierar det mellan glasyrrecepten och vilka leror jag testar. Kan det vara järnhaltiga leror som orsakar i kombo med tennoxid (tror det även händer med såna som har zinkoxid i sig, men här kanske jag hittar på). Återigen, någon som har några förklaringar att dela med sig?

Tackar och bugar för alla svar :)

ler
3

Låter som om det är något material som är dåligt siktat även om du skriver att du siktar, vilken storlek på sikten har du? Och är det någon av dom glasyrerna som skiljer sig ut från dom som funkar bra, har du själv gjort glasyren? Och vilken temperatur är det? Många motfrågor men det är lättare att svara om man vet lite mer

aninma
0

Nja. Jag ställer mig nog fortfarande skeptiskt till det där med att det är siktningen. Jag tog ett fungerande transparent recept och färgade in den med tennoxid respektive zirkonsilikat. Inga prickar nånstans i zirkonsilikatprovet, men däremot i tennoxidprovet. Allt annat var samma. I samma ugn hade jag andra tennoxidtester som saknade prickar. Smältpunkten har jag däremot funderat på så det kanske är där det blir tok. Får vara uppmärksam på detta.

Tack för input!

ler
0

Kan det vara så att det finns titanoxid i glasyren?

ler
0

Eller är det en alkali rik glasyr som strular? Mycket natrium, kalium och litium kräver stora mängder tennoxid och är inte lämpligt att använda, om det är fallet så kan det vara så att det mesta tennet är upplöst. Snabba bränningar är positivt för tennglasyr

bjorn.lindberg
0

Kommer tänka på Yellow Salt, från John Britts bok, https://glazy.org/recipes/3152, den har, vad jag antar är, problemet ni menar. Den blir liksom lite grynig. Jag har provat att göra den med 8 delar tennoxid istället för zirkoniumsilikat, och det blir ungefär samma resultat, lite grynigt.

ler
0

Ja den ser ju ut att ha väldigt lite kvarts och mycket alkali så den äter förmodligen tennet

aninma
1

#3: Ursäkta frånvaro. Livet kom i vägen. Men nej. Ingen titanoxid mig veterligen… Och tror inte att det där med alkali som äter tenn är applicerbart heller?? Här är två recept (en med, en utan gryn:

Transparent + Tenn (med gryn)
Kalifältspat 41%
Kaolin 10%
Kvarts 29%
Krita 20%
Tennoxid +8%
Bentonit +3% (kan bentoniten bråka??)

Huberts tennvita (inga gryn)
49,8 kalifältspat
12 zinkoxid
15,1 krita
20,1 kvarts
3 kaolin
12 tennoxid

Kommer blanda mer av Hubert :) Och tack för allt matnyttigt. Hade inte koll på det där med att alkali kan äta tenn.

• Redigerat 2023-05-18 18:58 av aninma
ler
1

Alkali upplöser tenn liksom bly gör det så det är inte något som kan ske, det sker!!! Och bentonit kan inte störa så om den är siktad ordentligt

ler
2

Zinkoxid är en fördel när man vill ha en tennvit så det borde vara bättre med den som du skriver är bättre

• Redigerat 2023-05-18 23:02 av ler
aninma
0

#9: Tack Ler. Får läsa ikapp på materialläran :)

Snuffakeramik
1

#7: hubert ser ju lättblandad ut…till vilken temp bränner du?
letar efter en "säker" vit tennglasyr som gärna blir rostig på järnhaltig lera.
1250-60 grader.

aninma
0

#11: Japp. Lättblandad och verkar rätt snäll även om jag inte glaserat några större grejer än.

Jag har kört lite olika temperaturer. Har en "ny" (ca 4 år) ugn som är pigg och har kört full fart till 1000C, därefter 100C/h till 1220C och 15 min utjämning. Samt samma program fast till 1245C. Smälter ut i båda. Originalreceptet hittade jag i receptsamlingen Blanka stengodsglasyrer här i forumet: https://keramik.ifokus.se/discussion/1310430/blanka-stengodsglasyrer-receptsamling

Finns flera tennvita att välja på längst ned på sidan :)

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
aninma
0

#12: Just. I receptsamlingen står det att Huberts bränns på kägla 6-7 så bör gå utmärkt 1250-1260C.