Keramik iFokus

Keramik

Läst 135 ggr
Lilipihl
0

Mystisk felkod!

Hej på er! Hoppas på att få hjälp då jag inte hittat "min" felkod i min manual…
Har en Rhode TC304 som ger felkod E 64???
Programmet tycks ha stannat på väg upp mot topptemp. Vet ej hur högt den gått, men det ser vid en kik ut som att den stannat hyfsat tidigt då glasyrerna ännu inte smält ut. Ugnen har gått under natten och borde normalt sett varit klar vid ca 9-snåret men visar nu, vid 15 på 242 grader.. ( bara för att ge ett hum om att den inte kan ha nått så högt.)

Elementen bytta i höstas och har inte gått mer än 5 - 6 bränningar, så de bör inte vara "slut".
Automatiken har legat i det angränsande rummet, så den kan inte ha blivit för varm…
Provar att dra igång programmet igen, och den tuffar igång utan problem, men jag törs inte köra vidare ifall det är något som bör åtgärdas först… 🤔

Bo§e
1

Oj, här har det dykt upp en felkod som inte beskrivs i manualen.
Ja, det finns en hel rad mindre vanliga undergrupper av felkoder, som mest är tänkta att hjälpa en tekniker.

Snabbaste (och säkraste) svaret får du nog om du ställer frågan direkt till Bentrup.

Här är Bentrups kontaktformulär, som du kan använda.
https://bentrup.de/de/kontakt/

Berätta gärna vad de svarar.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-05-29 15:44 av Bo§e
Pyttelite
1

Kan det vara en felläsning så det ska vara E B4 istället?

Kan inte kopiera men ett av problemet kan vara att kontrollen i så fall är för långt från ugnen.

Läs mer här:

https://www.rohde.eu/media/pdf/f2/cd/71/BA-TC-304-2022-DE-EN-FR-IT-ES-DA.pdf

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-05-29 16:30 av Pyttelite
Bo§e
1

Tack Pyttelite..! 🙂

Nu har jag översatt, och E B4 indikerar följande:

• Styrningens omgivningstemperatur
    (rummet) har överstigit 55°C.
  • Kontrollera rummets ventilation.
  • Styrningen kan befinna sig för nära ugnen.

M.a.o. det "klassiska" problemet med för varmt ugnsrum…..

Det förutsätter förstås att Lilipihl har läst fel, och att koden faktiskt är E B4

???

• Redigerat 2023-05-29 17:03 av Bo§e
Pyttelite
1

#3: Det var en vild spekulation - men inte säkert att den var rätt.😳

Jag läste både den engelska och tyska förklaringen men tyckte att de sa olika saker.

I ena fallet, tyska kunde det bero på att kontrollen ligger för nära och i den engelska att den ligger för långt ifrån.

Har jag fattat fel?

Bo§e
1

Att för stort avstånd skulle ha någon betydelse alls, är helt orimligt, rent tekniskt, och är en fatal felöversättning….!

E B4 (som kanske visas "E b4" ?) pekar mot "för varmt ugnsrum", eller snarare "för varm styrning", och föreslår några tänkbara orsaker.

Att styrningen larmar/avbryter vid 55°C är helt rimligt. (Jag brukar föreslå 40-45°C som smärtgräns för ett ugnsrum, för säkerhets skull…)

• Redigerat 2023-05-29 17:26 av Bo§e
Pyttelite
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#5: Engelska:The controller is possible too far away from the kiln.

Vad har jag tolkat eller läst fel? Kan inte tänka att de översatt fel utan felet är hos mig.

Varningsmeddelandet handlade ju om att omgivningstemperaturen är för hög.

Skickar med bild på både tyska och engelska.

• Redigerat 2023-05-29 17:30 av Pyttelite
Bo§e
2

"Too far away" är en heltokig och fatal tolkning av den som översatt från originalspråket (tyska) till engelska.
Skall ju vara tvärtom….från "zu nahe"…

• Redigerat 2023-05-29 17:45 av Bo§e
Pyttelite
0

#7: Tack, då har jag tolkat rätt. Tyskan är under utveckling så jag trodde jag fattat fel.

Bo§e
1

#8: Vi är alla "under utveckling"….🙂

Då återstår frågan om det var
E 64 eller E b4……?

• Redigerat 2023-05-29 18:21 av Bo§e
Lilipihl
1

Hej på er, och tack för engagemang och försök att hitta felet! 😊❤️

Vet helt säkert att det stod A 64, och om någon får det meddelande så betyder det med all sannolikhet att automatiken legat för varmt trots allt! - jag har min automatik strax innanför dörren i ett intilliggande rum, placerat på ett element som jag alltid stänger av då jag drar igång ugnen, för att minska belastningen på elen. Denna gång hade jag missat det, och elementet har antagligen gått igång och gjort att automatiken blivit för varm.
Så dumt, och så enkelt! Man tycker att det borde varit det första jag kontrollerade innan " assistenten" fick felsöka med mätutrustning och kontroll av element mm, men den tanken fanns liksom inte i min värld då jag som sagt ALLTID stänger av all kring-el!

A 64 betyder alltså " den mänskliga faktorn" …. 🤪🙈
Så - slutet gott, allting gott, har kört en ny bränning utan problem under natten. Elementet avstängt. 😁

Bo§e
0

#10: Ja, det var en oväntad förklaring…!
Bra att det löste sig….🙂