Begagnad ugn
Hej på er!
Jag är på jakt efter en begagnad ugn och har äntligen hittat en i mitt närområde. Det är en Kilns & Furnaces LTD på 223 liter. Dock är det oklart hur gammal den är och ingen bruksanvisning. (Det är en Naber c19 automatik som jag haft till en ugn för länge sedan och som jag vill minnas var lätt och bra att använda.) Men den är gammal skulle jag tro. Nuvarande ägare är nöjd med bränningarna men har inte bränt så mycket. Elementen samt väggarna invändigt var väldigt fina. Är det något annat man bör tänka på när man köper en riktigt gammal ugn? Förstår att det alltid är en risk med begagnat men finns det något att gå på? Den hade en del rost vid vredet där man öppnar och låser ugnen. Något att oroa sig över? Sedan undrar jag över locket till ugnen. Det var sprickor och flagor, försöker visa på bild men den är inte jättebra. Känner inte igen den hör typen av lock. Är det något som riskerar att lossa under bränning och något som måste åtgärdas?
Enormt tacksam för svar🙏
En fundering på en fråga du inte ens ställt: kommer du att kunna fylla ugnen så du slipper ruinera dig? Jag började med en ugn på 120 liter men fick spader för att det tog en sån evinnerlig tid att få fyllt en ugn för att bränna och har nu en på 40 liter som visserligen har sina begränsningar men som inte kostar en halv månadslön för bränning, och som jag kan köra oftare (glasyrtester och annat är ett jävla skit om ugnen ska vara full varje gång).
#1 har en viktig poäng där, tycker jag.
223 liter är en ganska stor volym att fylla, och det kan vara tålamodsprövande och opraktiskt att ha en ugn som tar alltför lång tid att fylla upp.
Så det är bra att tänka en gång extra här….
Det här exemplaret är en ganska tidig modell i "Firecraft"-serien (kallades senare "Sure-Fire" m.m.).
Gissar att den är ca 40 år gammal. Senare modeller fick ett ventilationsrör genom locket, och så småningom fick de lock av tegel.
11,25 kW och 223 liter, kombinerat med ganska tunna väggar, innebär en ganska effektsvag ugn.
Bränner man stengods i den får man räkna med ganska långa bränningar, och att den därmed också förbrukar elementen snabbare än mer "professionellt" designade ugnar.
Jag vill inte kalla den "dålig", men man måste inse att denna ugnsserie är mer tänkt för hobbybruk, där man inte förväntas kräva så hög prestanda.
Jag ser att lockets fiberinsats fortfarande är hel, och ser ut att vara original, vilket förvånar mig, eftersom den har begränsad hållbarhet och brukar få bytas då och då…..men den här ugnen kanske inte är använd så mycket…?
Tydligen har man på senare tid bytt styrningen till en C-19, vilket är bra.
C-19 är driftsäker och enkel att sköta.
Dock skall man se upp med "misshandlade" exemplar, som fått vistas i övervarma ugnsrum och fått frontpanelen uttorkad (= dysfunktionella touch-knappar)
Rost:
Se upp med för mycket rost på flikarna som håller lockets fiberinsats på plats, och ugnens plåtbotten får heller inte rosta för mycket.
För övrigt spelar det inte så stor roll om det är litet "smårostigt"….
Ugnen står nära golvet (tre små hjul).
Ställ den inte på golv av trä, eller med plastmatta eller andra ömtåliga material, utan att skydda golvet extra.
Framtida underhåll: Jag skickade dig ett PM.
Att välja den här ugnen kräver att man tänker en eller två gånger extra, tycker jag…
Men allt beror förstås på hur man tänkt att använda den…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-07-19 14:43 av Bo§e
Tack för svar och tankar!
Ja, den är stor😅 jag tror dock att jag kommer fylla den med jämna mellanrum då jag gärna drejar och det blir rätt snabbt en hel del saker. Men jag har absolut också tänkt på det och kommer ta en funderare till… framförallt så blir det ju svårt (eller dyrt!) om man vill göra lite tester o liknande. Har dock tillgång till en annan ugn som jag kan bränna lite prover mm. Och jag är så sugen på en egen ugn😍
Grymt att få lite fakta om ugnen, tack👍flikarna hade ingen rost utan det var bara vid låsanordningen med ratt där en pinne med piggar ska ner i ett hål o vridas om. Både pinnen och plattan där hålet var hade rätt mycket rost. Är det för att skydda golvet mot märken eller för brandrisk som golvet ska skyddas?
Fiberinsatsen är hel men det hänger flagor som ser ut att kunna lossna. Bör det åtgärdas
Jag har inte kollat aktivt så länge på begagnatmarknaden av ugnar men tycker nästan bara att det jag ser är ugnar med väldigt stort renoveringsbehov. Dyker det upp vettiga ugnar då och då i fungerande begagnat skick? Ha ingen ekonomi som tillåter ett nyköp och är inte tillräckligt kunnig för att ta mig an ett renoveringsobjekt 🙃
#3: Litet rost kring låsanordningen spelar inte så stor roll, så länge strömbrytaren under kåpan är hel, och sitter fast.
Lockets fiberinsats kan du köra med tills det eventuellt blir besvärande, i form av smulor m.m…..
Att golvet bör/skall skyddas, beror faktiskt på brandrisk.
Det finns en del kända incidenter, inte minst när elementen börjar bli slitna och ugnen börjar stråla ännu mer värme pga förlängda bränningar…
Att ställa ugnen på några lecastenar är ett bra sätt att öka avståndet till golvet….men man får då tänka på att den här ugnen blir ganska hög, med tanke på bekvämligheten vid sättning osv…
En sak till: Ugnens botten består också av fiber, och även den kan behöva underhållas.
Med tiden kan botteninsatsen krympa litet, vilket skapar en glipa längs ytterkanten. Den glipan kan tätas genom att man stoppar in mer keramisk ull där.
Om man sköter detta, minskar risken att bottenplåten rostar (alltför mycket..)
- Redigerat 2023-07-19 19:01 av Bo§e
Vill du inte heller ha en ny fin ugn som är byggd av tegel? Och prov har man med i ugnen varje gång man ändå bränner så en liten ugn behöver man inte
#5: Jo då, jag har inget emot nya ugnar utan det är en ekonomisk fråga.💸😊 Vad kostar en ny fin ugn av tegel? Ja, storleken kanske jag löser. Har som sagt tillgång till en annan ugn om jag vill göra många prover innan jag fyller en stor ugn.
#4: Toppen! Lecablock var en enkel lösning 👍 Ja, det är lite oroande att det ska släppa smulor från locket. Kanske går att sätta plattor överst för att skydda mot nedfallande bitar?
#7: Javisst kan du sätta en platta högst upp, som "paraply", om det skulle bli besvärligt med smulor…
Litet historia:
Bild 1.
Runt mitten av 80-talet fick dessa ugnar ett ventilationsrör genom locket.
Ny röd färg, och så flyttades lockkontakten till gångjärnssidan…
Och nu hette serien "Sure-Fire"….
Bild 2.
Så småningom kom även tegellocket, med sin rostfria spännring….
För övrigt har de varit oförändrade hela tiden…
Störst i serien var en 448 liters modell (!), som var oval…
Den var inte så lyckad, eftersom form och storlek medförde att de ganska tunna tegelväggarna blev litet "slappa" med tiden, och konstruktionen höll inte riktigt ihop i längden….
🙂
- Redigerat 2023-07-20 13:52 av Bo§e
#9: kul att se utvecklingen😃
Undrar om man kan byta ut locket till tegel lock
#11: Ja, det kan man säkert.
Om man inte vill tillverka locket själv, kan det vara värt att kontakta Kilns & Furnaces och fråga efter ett passande lock.
De har ju en "spares service", och det är möjligt att de fortfarande kan leverera reservdelar till gamla ugnsmodeller…..
Kan vara värt att fråga….
(De kanske rent av har fiberinsatser som passar det gamla locket…???)
- Redigerat 2023-07-20 14:18 av Bo§e