När man kan ta ut ur ugn.
Har en fundering/frågor verkar vara lite olika på vilken grad när man vågar öppna ugnen. I vissa metoder har jag sätt de öppnar ugnen då godset är glödgande rött, för att sedan sätta godset i sågspån etc (raku?) en fråga: vilken grad öppnar de ugnen då? Sen vad jag förstår kyler de ner godset snabbt?. Antar att det blir spänningar i godset, Är det just krackelering man vill komma åt med Raku metoden? Om man gläntar dörren på 300 grader etc är risken stor för sprickbildning bara i glasyren eller även i godset i sig?
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Att glänta på dörren vid 300°C kan vara kritiskt, framför allt för större/bredare föremål.
Det är både gods och glasyr som riskerar att spricka.
Vänta åtminstone till 150°C…..
En annan nackdel med att öppna för tidigt är att lacken kring/ovanför ugnsdörren bränner bort, och ersätts med rost i stället…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-08-19 12:52 av Bo§e
Förstår, vilken grad öppnar de dörren vid Raku? Skulle själv inte våga hemma:) men intressant å veta.
/F
Vid rakubränning öppnar man och tömmer vid topptemperatur, när glasyren är som mest smält….
Men rakubränning är något som bör ske utomhus, av många skäl….😬🙂
#3: Jag har hört talas om att elementen tar skada av för tidig ugnsöppning. Stämmer detta?
Själv gjuter jag och har därför jämntjock skärv. Alltid små alster. Brukar glänta vid 400 och öppna runt 250. Har alltid gått bra. Men undrar om ugnen (förutom lacken) kan ta skada av detta?

#4: I manualen till min ugn står det att det är locket som riskerar att ta skada vid för tidig öppning.
Med min gamla ugn var jag inte så noga utan öppnade vid 2-300 grader utan att godset tog skada.
#3 och #4: Men en rakuugn har inga element…
Om man öppnar en elugn vid väldigt hög temperatur, kan jag förställa mig att elementens oxidskikt kan krackelera litet grand (vilket förstås inte är så bra), men det är svårt att påvisa, eftersom elementen utsätts för så mycket annat under sin livstid….
Teglet: Vid "chockkylning" av ugnstegel finns en liten risk att stenarna "vandrar" en aning, på ett oönskat sätt, vilket förstås är mindre bra.
Men något annat skadligt kan jag inte tänka mig…men det kan ju vara illa nog, om det kommer smygande…
Så, de som skriver om ugnsskador har "rätt", även om konsekvenserna normalt inte är så dramatiska.
När jag förespråkar öppning under 150°C, tänker jag i första hand på godset i ugnen….och här spelar godsets storlek och utseende den största rollen…och turen, förstås…
- Redigerat 2023-08-20 23:16 av Bo§e