Råd angående glasering
Hej
Jag har en kedja av lera som jag skulle vilja hel glasera. Jag har provat att pensla på glasyr på hela kedjan förutom insidan där länkarna möter varandra. Detta för att länkarna inte ska fastna i varandra av glasyren. Men nu vill jag glasera även insidan och funderar på om det finns något sätt att lösa detta på utan att länkarna fastnar i varandra. Om jag vrider länkarna och penslar på glasyr och glasyrbränn kedjan igen så fastnar troligtvis länkarna i varandra där jag tidigare glaserat. Någon som har något tips på hur jag kan göra detta? Kan man applicera något skydd på glasyren som förhindrar att de fastnar i varandra? Någon med en kreativ idé? :) :)
Om du bränner om med glasyr på nya ställen så fastnar länkarna ihop där gamla och nya glasyren möts. Ett pålagt skydd fastnar nog i glasyren. Enstaka länkar som du fäster ihop efteråt på något annat sätt? Om länkarna är grova skulle det kunna gå.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2023-08-30 11:14 av Ulla
Om du glaserar med en högbrännande glasyr först så mycket det går och sen resten med en väldigt lågbrännende. Men då måste du först se till att den högbrännande inte klistrar ihop vid den låga temperaturen.
#2: tack för tipsen. Jag ska prova detta :)
Finns det något högtemperatur släppmedel som man kan använda mellan länkarna? Läste någon som testat att först applicera glasyren och låtit glasyren torka sen applicerat boron nitrit (hexagonal) pulver mixat med isopropyl alkohol och glasyrbrännt. Men har då max kunnat bränna till 900 grader. Jag skulle vilja bränna till 1220 grader. Något släppmedel som fungerar för högre temperaturer?
Magnesium karbonat, men det sätter sig i glasyren så det blir nog inte snyggt. Jag tror att det bästa resultatet är om du har en glasyr som har ett litet intervall, den som du bränner på högre temperatur och nästa bränning kan du till och med använda glasfärg som kan brännas väldigt lågt ända ner till 6-700 grader och dom kan man färga in så det stämmer
Ah matchande glasfärg ska jag testa mellan länkarna. Tack för super tips!!!