Schema på Rohde TE 145 S?
Är det nån som sitter på ett kopplingsschema för Rohde TE 145 S? Hittade lite på google men alla PDFer är för dålig upplösning för att det skall gå att se vad värdena per element är.
Alternativt kan nån bekräfta att ring 1 och 2, dvs. de två övre elementen är kopplade på en fas var och har 13.9 ohms motstånd. Ring 3 är botten och består av ett 12 ohms element i väggen och 1.9 ohms element i golvet. Det verkar fel att det skulle vara på nåt annat vis, i så fall skulle faserna ha olika last.
MvH / Björn
#0: Hej igen, fick kopplingsschemat från Rohde, se bifogad fil. Det är inte helt klar för mig exakt vilka element som har vilken resistans. Rohde hävdar och det skulle kunna vara fallet, beroende på hur man tolkar kopplingsschemat, att mittenelementet är 12 ohm och delar fas med bottenelementet på 1.9 ohm.
Kan någon här bekräfta att det är kopplat så?
MvH / Björn
Du fick ett PM
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Hej igen, tänker jag skriver här i fall nån annan har samma problem som jag, nu när jag vet hur det ligger till.
Nyckelord för Googlesökning: Rohde TE 145 S, elementbyte, element, byte
Frågan är som följer. Om man har en Rohde TE 145 S och behöver byta elementen i den, vilket element skall placeras var?
Om du beställer en sats ersättningselement till ugnen får du två element på 13.9 ohm, ett element på 12 ohm och ett element på 1.9 ohm.
1.9 ohms elementet skall placeras i golvet på ugnen, det är rätt enkelt att lista ut eftersom det inte alls ser ut som något annat element i satsen.
De tre övriga elementen ser likadana ut och ordningen i ugnen är som följer:
Längst upp skall det sitta ett 13.9 ohms element
I mitten skall det sitta ett 12 ohms element
Längst ner skall det sitta ett 13.9 ohms element
Det är egentligen allt du behöver veta för att Byta element, resten av denna post är kuriosa. Du behöver däremot övertyga dig själv om att Rohde inte har ändrat denna design under åren, i fall du läser detta om 10 år.
Det som är förvirrande och lurade mig är att mittenelementet och elementet i golvet delar fas. Det känns naturligt att det nedersta elementet och golvet delar fas eftersom det går en kabel från den övre delen av ugnen till den undre. Så är det alltså inte. Man har, som sagt, valt att låta mitten och golvet dela fas, gissar att det ger jämnare värme.
Om man tittar på det bifogade kopplingsschemat till ugnen så ser man, på sida två, att det finns två områden som är inom en streckad avgränsning. Detta är bottendelen av ugnen. "Boden" på tyska betyder så vitt jag kan förstå "botten", "ZWR" har jag ingen aning om vad det är tänkt att betyda i detta sammanhang. Det som gör att man kan dra slutsatsen att det handlar om botten delen av ugnen är att det finns fyra stycken kontakter på schemat, här kallas de -2X0/-2X1 och -1X0/-1X1. Man har här valt att sätta samma etikett på returerna till nollan, har med etiketten "N". Man kan se att de kopplar mot två olika faser L2 och L3 (gissar att etiketterna på kontakt-delen är felaktiga, de heter där L1 och L3, men det spelar ingen större roll). Detta förklarar också varför man valt att använda, vad jag gissar är, en fempolig CEE 16 mellan den övre och undre delen av ugnen. Hade bara en fas gått till undre delen av ugnen hade man förmodligen valt en billigare tre-polig kontakt.
Hoppas det hjälper nån i framtiden när de behöver Byta element på en TE 145 S.
- Redigerat 2023-08-31 13:57 av bjorn.lindberg
Är de nya elementen numrerade (etiketter) när de levereras…?
I så fall är det "gammal praxis" att Nr 1 alltid är det översta elementet, och i stigande ordning nedåt….
(Jag ser att de är numrerade så på schemat)
Eller står det något annat vägledande på dem…?
- Redigerat 2023-08-31 14:42 av Bo§e
#5: Håller med, när jag ser kartongerna…..
Här finns utrymme för huvudbry 😬 även om de säkert haft de bästa avsikter med märkningarna.
Tänk vad enkelt det kunde ha varit om det bara stått E1, E2 osv, precis som på schemat…..
Jag har haft att göra med ett flertal ugnsfabrikat genom åren, och i samtliga fall där nummer har förekommit, har alltid "1" varit överst, osv…..så den logiken verkar vara något slags överenskommelse inom branschen….inklusive Rohde, som ju tillämpar principen på sitt kopplingsschema…
Men tydligen inte på elementförpackningen, som mottagaren förväntas förstå…. Hmm…
- Redigerat 2023-08-31 16:21 av Bo§e
#6: Även om det är en konvention så skall man ju känna till den.
#7: Japp…..här finns pedagogiska luckor, som hade varit lätt att eliminera…..