Keramik iFokus

Keramik

Etikett: verkstad
Läst 187 ggr
Lina Rydh
4

Söker input till min nya verkstad

Hej!

Mitt första inlägg här. Jag håller på att bygga upp min första egna studio, i en 30 m2 attefallare hemma på tomten.

Om någon är intresserad och orkar ge input på förbättringar/förändringar eller har något tips på något jag inte tänkt på så framför gärna synpunkter :) Finns en bifogad PDF där man ser ritning samt ungefärligt tänkt inredning.

Ugnen kommer vara i ett eget rum om ca 2x2 m, där finns ett fönster (50x50 cm) som kommer vara öppet vid bränning, detta kommer kompletteras med en ordentlig utsugsfläkt som kommer vara igång vid bränning. Detta både för att få ut ångorna och för att hålla nere temperaturen i rummet. Kommer kontrollera temp med en min/maxtermometer när jag väl är igång.

Golvet i hela attefallaren är betonggolv som kommer behandlas med Betsil, det gör ytan dammfri samt vatten/fettavstötande. Tanken är att kunna spola av/våttorka enkelt. Finns golvbrunn i både stora rummet och ugnsrummet. Skjutdörr och ingen tröskel in till ugnsrummet för easy access. Ugnsrummet kommer vara extra skyddat med mineritskivor både på väggar och i tak.

Det kommer finnas ett loft för förvaring, dock inte över hela ytan då jag vill ha ljust och högt i tak där jag sitter och drejar.

Inredningsmässigt blir det:

• Diskbänk med två rymliga hoar, leravskiljare där under (kommer dock ha hink/balja i en av vaskerna också för att få bort så mycket lera som möjligt reda där samt minska vattenåtgång).
  • Köks/väggskåp blir det över arbetsbänkar förutom över delen med hoarna där jag kommer ha gallerhylla för att kunna ställa diskade/blöta saker.
  • Alla hyllor blir konsollsystem med lösa skivor för att enkelt kunna förändra efter behov. Någon blir inklädd med plast för fukthantering.
  • Kommer försöka få in så mycket förvaring som möjligt under övriga bänkar/arbetsbänkar (på hjul för lätt flytt/städning).
  • Gjuter troligtvis en större gipsskiva som blir utdragbar under den separata arbetsbänken också.
  • Intill drejskivav kommmer jag nog försöka bygga till något bra flyttbart med plats för verktyg och avställning.

Något annat viktigt jag missat? Om du orkat läsa hit vill säga ;)

Bo§e
1

Du verkar ha tänkt på allt…! 🙂
Spontant kan jag inte komma på något viktigt som är missat….
Ser ju väldigt bra ut, tycker jag….

Jo, en sak som kan vara värd att nämna, är elen.
Troligen (?) kommer elen att dras från husets central.
Låt då inte elektrikern dra en alltför klen kabel dit, med tanke på eventuell spänningsförlust längs vägen. Ugnen vill ha allt som du kan ge den.
Hellre en för grov kabel än för klen….
Men det här kan elektrikern, om du bara påtalar att det är särskilt viktigt när det handlar om keramikugnar…
Har sett exempel på onödiga och besvärande spänningsfall där man dragit el till hus på gården och snålat med kabelarean, och tänkte att detta förtjänar att nämnas…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-08-31 18:44 av Bo§e
Lina Rydh
0

#1: Ah, elen ja! Det kommer monteras en trefashandske i ugnsrummet och jag tar för givet att elektrikern drar tillräcklig kabel till denna, men ska absolut påpeka det för säkerhets skull.

Stort tack för att du tog dig tid att läsa och ge input :)

ler
0

Det enda jag tänker på som håller på med glasyr hela dagen är att du kanske skulle tänka på att ha hyllor där du gör glasyr så att du enkelt kan få fram det som du behöver

Lina Rydh
0

#3: Planen är att ha den högra delen av diskbänken/vinkeln längs långsidan "dedikerad" till glasyr/glasering. Dvs att jag har våg, verktyg osv på väggen/hyllor samt råvaror/glasyrer förvarat under på lämpligt sätt. Hoppas att det ska funka hyfsat.

Tack för att du tog dig tid att läsa och svara! :)

SaPe
1

Beroende på tid och ork så kan ett par fuktboxar. Plastlådor med lock och gips i botten. Vara praktiska om man behöver avbryta och fortsätta senare. Fukta gipset och ställ ner grejen. Håller sig i månader om det behövs. Har räddat mig många gånger när man inte hinner klart och så har det plötsligt gått ett par veckor. Hylla med plast funkar bra för sånt som är klart och ska torka kontrollerat.