Keramik iFokus

Keramik

Etikett: glasyrer
Läst 160 ggr
Sumeha
0

Bariumsulfat v/s bariumkarbonat

Hej!

Jag har ett glasyrrecept där det ska vara bariumsulfat men jag har bariumkarbonat hemma. Går det att byta ut eller är det bäst att köpa sulfat?

Tack!

ler
1

Bariumkarbonat är bäst av många olika orsaker, sulfatet avger svavel vid bränningen och bildar svavelsyra i luften när det kommer i kontakt med fukten i luften. Plus att svavlet lätt går i förbindelse med kalcium och magnesium och kan ge glasyrfel på grund av det. Du får så klart räkna om mängden så att du får samma mängd BaO i glasyren

Sumeha
0

#1: tack! Det låter bra. Hur gör jag beräkningen på hur mycket bariumkarbonat det ska vara? Finns det någon formel? I receptet ska det vara 6,5% bariumsulfat.

bjorn.lindberg
3

Bariumsulfat, formel: BaSO4, molmassa: 233.38 g/mol
Bariumkarbonat, formel: BaCO3, molmassa: 197.34 g/mol

Både BaSO4 och BaCO3 ger dig en BaO.

Du behöver en mindre mängd av karbonatet, eftersom den väger mindre per mol, enligt:

197.34/233.38 = 0.84557374239, dvs ca 85%

Så i ditt fall blir det 6.5 * 0.845 = 5.4925 delar/gram/procent

Sumeha
0

#3: stort tack!🙏

ezlin
0

Ja, men du ska räkna om mängden (tag 197,3/233,4=84,6% av sulfatvikten) och hantera karbonatet försiktigt eftersom det är giftigt. Bariumsulfat är visserligen så svårlösligt att det inte är giftigt (om det inte är förorenat, t.ex. av karbonatet) men vid bränningen frigörs svavelsyraångor så om jag hade tillfälle att jobba med det skulle jag välja karbonatet. Se till att inte få i dig karbonatet så bör det inte vara någon fara, men tvätta händerna och märk karbonat o glasyrbehållarna med varningar. I den färdiga glasyren är Barium förhoppningsvis hårt silikatbundet, men vill man vara på säkra sidan kanske man inte ska långtidsförvara sura livsmedel i kärl glaserade m bariumhaltig glasyr och skulle livsmedel fräta på glasyren (t.ex. göra den matt) är det ett varningstecken, men det låter mindre sannolikt.

ler
0

Faktum är att mindre mängder Barium i en glasyr gör den mera stabil rent kemiskt, men om det är frågan om Barium matta glasyrer så ska man inte använda det till bruksgods