Vattenglas & Lerslamma - Gjutning i Gipsform
Hej!
Undrar om någon är kunnig när det kommer till att gjuta med lerslamma?
Jag blir lite snurrig av alla olika alternativ när det kommer till vad man kan använda till att göra lerslamman mindre tjock!
Jag har gjort min första gipsform (iaf första som är till för keramik!) och har gjutit och bränt ett par muggar. Jag köpte färdig lerslamma men tyckte den var lite tjock - fast jag har ju inget att jämföra med då detta är första gången jag gjuter 😁
Så jag blandade ut lerslamman med vatten, och det funkade bra! Det enda negativa som jag märkte var att det gjorde ju att det tog längre att gjuta och längre innan jag kunde öppna formen.
Så har läst massor nu om hur man mäter "specific gravity" och att man kan/bör använda vattenglas/sodium silicate för att göra slamman tunnare, istället för vatten?
Jag har också läst att något som kallas "Darvan" är ett alternativ?
Och på Cebex hemsida står det att "Dispex" är ett bättre alternativ?
Är alla dessa till för samma sak - att göra slamman "mer rinnig"?
Eller gör de slamman mindre seg, eller mer seg?
Lite förvirrad! ^-^
Vad är vad, och vad bör jag använda 🤔
Tack! / Caroline
Dispex är att föredra, det bryter ytspänningen i vattnet så att du inte behöver så mycket vatten
Dispex är bra, men också Giessfix 162 och Dolaflux B11…..
Det "gammaldags" soda & vattenglas fungerar också, men det tär litet mer på gipsen…
Alla sådana här "deflocculants" har effekten - enkelt uttryckt - att de gör vattnet "våtare", vilket innebär att en mindre vattenmängd krävs för att slamman skall få den önskade konsistensen.
Detta medför att gjutleran "stelnar" snabbare i formen, och släpper bra….och formen blir dessutom mindre våt.
Blandningen vatten/deflocculant är ganska kritisk, och det finns ingen "standardblandning" som fungerar till alla leror, så om lertillverkaren inte anger något recept för just den specifika leran, får man helt enkelt prova sig fram.
Om man jobbar med en lera som saknar blandningsinformation, kan man utgå från receptet till en "liknande" lera, och göra justeringar därifrån, tills det fungerar….
Ja, en försiktigt ökad mängd "deflocculant" ger en tunnare slamma, utan att vatten behöver tillsättas.
Men det finns en "maxgräns", och om den överskrids, kommer leran att sedimentera som en glasyr, till en hård kaka på botten av hinken…….varning för att hamna där…😬
Litet sammanfattande:
Det handlar om balansen mellan vatten och deflocculant, och detta i förhållande till den aktuella lertypen…
Och det finns inte två leror som fungerar med samma recept och samma specifika vikt……
De flesta leror som säljs som gjutleror är ganska oplastiska, vilket underlättar hur de beter sig i en form.
Att "göra om" en plastisk drejlera till gjutlera innebär större svårigheter för att "hitta rätt" med blandningen….om det ens går… Hur som helst är det en större "uppförsbacke"….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-01-08 20:20 av Bo§e
#2: Tack Bosse! 🙏 Det blir till att prova mig fram! Nu känner jag att jag börjar få ett hum om hur allt hänger ihop iaf 😁
Jag vill lägga till att det du gjorde dvs tillägga vatten är helt OK. Om man lägger till extra Dispex eller dylikt kan det hända att gjutmassan blir tjockare.
Jag antar att den färdiga massan du köpte var korrekt blandan för att få snabbast möjliga gjutning, men ibland har man t.ex trånga hål att tömma gjutmassan, och då behöver man spä ut lite, och gjuta lte längre.