Keramik iFokus

Keramik

Läst 143 ggr
Sara M Klemetz
0

Laga skröjat gods?

En liten "plutt" trillade av ett fat i skröjbränningen. Finns det något sätt att laga? Kan man "limma" dit den med glasyr?

• Redigerat 2024-03-11 23:17 av Ulla
Bo§e
0

Det beror på var "plutten" sitter.
Om den kan ligga på plats av sin egen tyngd, går det säkert att glasera fast den.
Om inte, kommer den troligen att trilla av när glasyren smälter.

Det kan också gå att limma biten med en mix av kaolin/vattenglas, men då bör man skröja en gång till innan man glaserar….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
1

#0 Jag tog bort ett o i rubriken (oskröjat). Hoppas du inte misstycker.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Men är det då skröjat eller oskröjat?

Sara M Klemetz
0

#3: Det är skröjbränt. 😏

Sara M Klemetz
0

#1: Kaolin och vattenglas är inget jag har hemma. Biten går att lägga där den ska vara, utan att den trillar ner, så jag tror att jag provar det.

Sintring
0

Du har ett PM

MiaMis
2

Jag har alltid Lana Wilson’s Magic Water redo. Blandar med toapapper med en stavmixer och sedan torkad lera av samma sort som det som ska lagas.
Lagat både torrt obränt gods, skröjbränt men även lyckats fixa en högbränt skulptur med detta. Har ibland ”elever” vars alster vi får rädda med detta.
Läs mer här: (sodium silicate = vattenglas och soda ash = målarsoda, hushållssoda (EJ Kaustiksoda!)

https://potterymakinginfo.com/magic-water-recipe-for-pottery/
Lycka till! 😊

When you are making pottery there are often times when you need to attach one piece of clay to another. When joining two pieces of clay together you definitely don’t want them to fall apart or develop cracks as they dry. One simple way to prevent these problems is to use Magic Water. How do […]