Bränna stora föremål
Kontrollerad avsvalning
Jag håller på med några stora fågelbad. De är 60 cm i diameter och har olika figurer/skulpturer inuti. En med bågar i olika höjder. Blir då sex punkter som sitter fast i botten. Kör långsam skröjbränning och ganska långsam glasyrbränning på ett rejält lager chamotte. Trots detta fått sprickor. Ytliga på ett och genomgående i botten på ett annat. Skulle det vara till hjälp med långsam avsvalning. I så fall från vilken temperatur och hur sakta? Har en Rohde ugn och Stafford ST 215 kontroll, men känner mig osäker på hur man gör för att sakta ner avsvalningen.
Ja, så stora föremål skulle säkert må bra av en styrd avkylning.
Du kan använda det här schemat som guide.
(Källa: Vingerling, Holland)
Lägg till dessa ramper efter utjämningstiden.
Här står 40°C/h angivet på de långsamma avsnitten, men om du är riktigt försiktig, och har tid, kan du välja ännu lägre hastighet här.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-03-17 22:21 av Bo§e
Tack snälla Bosse! 🙏 Återstår att se om jag fixar programmeringen…😅
Det är ju lika lätt att programmera nedåt som uppåt…🙂…och ST 215 verkar ju ha gott om tillgängliga ramper… Går säkert bra…
Man kan förstås lägga hela avkylningen i en enda linjär ramp…..men det tar bra mycket längre tid….
- Redigerat 2024-03-17 22:57 av Bo§e
En dag mer eller mindre… Bara torktiden är dryg med dessa. 😂
Men ser du på kanten på glasyren, vid sprickan är den avrundad eller skarp? Det behöver inte vara avkylningen som är problemet.
Ja det har hänt. Helt klart vassa kanter…
Ja så är det ju avkylningen och den långsamma kurvan är mellan 600 och ner till 300 grader och att ugnen är tät. Det kan såklart redan donnors spänningar i godset från början som visar sig vid avkylningen
- Redigerat 2024-03-18 04:03 av ler
#3: En fråga till…Behövs kontrollerad avkylning vid skröjbränning med?
#8: Tack för dina svar🙏Ja spänningar blir det så klart när det är en platt yta som ska hantera ”saker” från botten upp i luften. Spännande att jobba med lera…😂
#9: Det är inte fullt så känsligt som vid glasyrbränning.
Men det finns alltid en liten risk med stora/tjocka föremål, så varför inte gardera sig med fågelbaden och köra samma avkylningsramper där också…?