Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: lerajärnkalkrödbrännandegulbrännande
Läst 100 ggr
ezlin
0

Varför gör kalk lera gulbrännande ?

Söker man kan man ganska lätt hitta uppgifter om att tillsats av kalk kan göra en rödbrännande lera gulbrännade (båda beter sig något olika i oxiderande resp reducerande atmosfär).

Jag har letat efter varför det är så, men inte hittat någon information. Bränd röd lera har med all sannolikhet sin färg från Fe2O3 eller möjligen (Fe,Al)2O3 och i den gulbrännande leran lär väl järnet bindas i någon gul eller i varje fall ljus förening, men är det någon (Ler?) som kan säga vad för förening (fas) järnet binds i?

ler
0

Kalcium tar syreatomer från järnoxiden, men en snyggare färg får man med titandioxid och det försämrar heller inte kvaliteten på leran. När man producerar taktegel så är det inte tillåtet att färga om den röda leran med kalk

ezlin
0

Tack för svar. Kalciummetall är för all del starkt reducerande, men det är ju inte relevant. Möjligen skulle man kunna tänka sig att kalciumjoner skulle katalysera Fe3+ att oxidera syrejoner till fritt syre, men det verkar långsökt, jag tror nog mer att det verkar genom att binda järnet i någon annat förening, eller har du någon referens till uppgiften?

ler
0

Jag har inte någon referens men jag har nu arbetat med det här i många år och jag arbetar för industrin och har varit på universitetet i Berlin och och så jag tänker att jag vet vad jag säger. Men om du vill studera det så finns det ju många bra böcker, mest på tyska förstås

• Redigerat 2024-05-10 19:01 av ler