Keramik iFokus

Keramik

Läst 278 ggr
Gabrob
0

Brännkurvor (stengods) och trefötter

Hej!

Jag har precis köpt min första brännugn (kittec eco 95s) som anländer i sommar. Försöker hitta tips och vägledning i lämpliga brännkurvor och hålltider, men finns inte så mycket att hitta har jag upptäckt. Ugnen har en inbyggd automatik där jag ska knappa in min Brännkurva. Jag arbetar med stengods.

Så, på riktig nybörjarnivå: vad är era tips och brännkurvor? Både för skröjbränning och glasyrbränning? Jag tänker arbeta främst med mayco och amacos penselglasyrer.

Sidofråga: stämmer det att trefötter är olämpligt för stengodsbränning? Trots att trefötterna sägs klara temperaturen? Hur gör ni?

Bagossa
1

Kul!

Det finns många varianter på brännkurvor men egentligen fyra saker att ta i beaktning.

Det första är vattenavgång från föremålen. Det får inte ske för snabbt för då hinner inte vattnet ut ur godset och det byggs upp ett tryck. Detta kan få föremålet att spricka eller explodera. Denna punkten är viktigt. Gå långsamt upp till och över 100 grader.

Näst på tur är kemiskt bundet vatten och kvarts-inversion. Detta sker runt 600 grader och då kan det vara bra att passera detta område lite långsammare. Kvarts genomgår en storleksändring vilket kan orsaka sprickor.
Jag har testat att bortse från detta och det har gått bra för mig, vilket inte lämnar någon garanti för någon annans ugn och stengods

Sen är det topptemperaturen för önskad bränning och sedan hålltid, soak.
För skröj stengods är en lämplig temperatur kona 04 (1060°C) och glasyr (1220°C). Läs på din glasyr vilken temperatur den är ämnad att brännas i samt vad din leras högsta tillåtna temperatur är. Gå inte över någon av dessa. För att ge glasyren tid att smälta ut och gaser att lämna hålla temperaturen på topp en stund. Men det är inte alla som gör detta.

Ok det var en del det. Så min ugn klara att gå upp ungefär 100 grade per timma, i snitt, till kona 6. Så mitt glasyr-program är i princip 100 grader per timma upp till 1220 med 20 min soak. Detta fungerar för mig. Verifierat med Orton kona. Skröj är i princip samma men långsammare upp till 600 och sen snabbare till 1060. 5 min soak. Man vill inte över bränna en skröj för då blir glaseringen svår.

På Glazy.org finns det brännkurvor att titta på. Jag hade börjat med något enkelt och om problem uppstår hade jag testat något mera avancerat. Jag har hittills kommit undan med att skröja inte helt torra föremål samt glasyrbränna föremål direkt från glasering ner i ugn. Gör inte det bara för att jag gör det ibland. Det är grunden till en misslyckad bränning.

ler
1

Det brukar finans bra färdiga program som funkar fint. Trefötter är till lergods, stengodslera sintrar och kan inte brännas med trefötter normalt sett

Bo§e
1

Ja, som Ler säger.
När stengodslera sintrar, mjuknar den, vilket innebär att trefötterna kan trycka in och deformera föremålets botten.
Det kan fungera med små och lätta föremål, men varför chansa…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Gabrob
2

#1: Tack snälla för ett utförligt och hjälpsamt svar! Tar med mig dina tips inför min första bränning i sommar.

Gabrob
0

#2: som redan är inprogrammerade i automatiken, när den kommer? Tack också för svar ang. trefötter!

ler
1

Ja det ligger dom vanliga programmen som standard och normalt så är det nog med dom

Gabrob
0

#3: Tack för utförligt svar, då förstår jag bättre varför de bör undvikas. Har du något tips på vad och hur man kan göra istället? Tänker i de fall där glasyren riskerar att bränna fast om föremålet inte kommer upp en bit från ugnshyllan.

ler
1

Man blandar 1 del kaolin och 1 del aluminiumoxid och stryker på ugnsplattorna, det skyddar plattorna om det droppar ner glasyr, du får smörja på ett par gånger. Och torka av grejorna så att glasyren har några millimeter att löpa på

Ulla
1

Precis som ler säger. Torka bort glasyren under sakerna och en liten bit upp på sidan. Ett par mm brukar räcka. Om glasyren har en tendens att rinna så får man ta mera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_