Järnrik lera
Hej,
Jag har förstått att leran behöver vara järnrik för att aktivera och få fram effekten av glasyren "måsskit"
Vilka drejbara stengodsleror rekommenderas?
Tack😊
Finns många att välja bland.
Några exempel är CS610 och WM2502B
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Ska kika på dem.
Är lavaprickar = att det är järnhaltigt?
#2:
Fungerar det på de här två?
WMS2005GG
(här slipar man händerna men så snygg)
WMS2002GG
#3: WMS är grå leror (krommalm, tror jag), och jag är osäker på om "måsskiten" blommar ut lika snyggt på dem, jämfört med leror som som är "rent" järnhaltiga….
- Redigerat 2024-06-06 23:17 av Bo§e
#2: Själva prickarna (troligen basalt), är järnhaltiga, och "måsskiten" kommer att reagera litet grand just där prickarna är…..
#5: Ja, basalt känner jag igen ja.
Jag testar en liten och ser hur det blir.
Vad är det som gör att leror, tex CS610 innehåller järn?
Tycker det är svårt att försöka läsa mig till det, vilka som är "rent" järnhaltiga.
- Redigerat 2024-06-06 23:54 av FriscoTraz
#6: Det är en tillfällighet mer än nåt annat. Om du börjar med primärlera, kaolin, så kommer en del av den att spolas genom vattendrag och på den vägen samla på sig olika orenheter, tex. järn. Exakt hur mycket beror på omständigheter.
En kommersiell lera är ofta en blandning av olika leror, för att kontrollera egenskaper som plasticitet, krympning och liknande. Järn används ofta för att få en specifik färg, tex. olika nyanser av brunt. Man kan tillsätta röd järn oxid direkt i lera, men jag vill tro att det är vanligare att man blandar i nån lera med högt järninnehåll.
Ett alternativ är att göra en engob med mycket järn i, tex. 10-50 delar röd järnoxid och resten, 90-50 delar, din vanliga lera, måla den på nånting och sen glasera över med glasyren. Du kommer få experimentera lite tills du hittar rätt mängd järn. Om det bubblar har du för mycket järn kan man säga.
#7: Jag förstår, så spännande😀
Ska prova experimentera med det.
Tack Bosse och tack Björn.
Ser fram emot att testa mig fram med båda era föreslagna tips och tack för kunskaperna.
//Susanne😊
När du provar "måsskitsglasyren", testa olika tjocklekar, så får du bra grepp om dess potential.
Och överbränn den inte. Ca 1235-1240°C brukar fungera bra i de flesta ugnar.
Om den bränns för högt, vill det vita gärna separera från det blå, och bilda en vit "pöl" längst ner….
Finns det nåt recept på glasyren? Hittar bara en kommersiell variant på Cebex.
#11: Jag har sett recept på snarlika glasyrer, som ibland kallas "rutilblå"…
Kanske Ler kan hjälpa oss här…?
Cebex' välkända "måsskitsglasyr" är en gammal Charlie Österlind-glasyr, som är baserad på en fransk fritta (minns dock inte vad den heter).
#12: OK, fick av nån anledning för mig att det inte var en kommersiell produkt. Behöver inte receptet, var mest nyfiken.
Österlindglasyren "915" (numera "5915"), fick snabbt epitetet "måsskit" när den introducerades.
Som jag minns, "peakade" den under 70-80-talen, när passande järnhaltiga leror som Fyleleran (originalet från Fyleverken), och "436/37" från Massemühle Wagner såldes i stor mängd….
- Redigerat 2024-06-07 10:44 av Bo§e
Tänker att den ser misstänkt lik ut en Floating Blue, https://glazy.org/recipes/10684 eller en Nuka som får rinna lite
#15: Inte riktigt samma typ, trots allt.
Jag ser att den innehåller koboltkarbonat, en hel procent….
#16: Man kan strunta i kobolt, men det ger lite säkrare resultat, man får nåt slags blått även om bränningen misslyckas. Till exempel: https://glazy.org/recipes/179581
#10: Jag ska testa olika flyttal det ska jag göra och på de olika lerorna så få se vad som händer.
Bränner aldrig över 1240 så…
Ska hålla utkik på pölar🙃
#19: Som en skvätt grädde till kissekatten😄
Ja det är något annat än nuka, det behövs egentligen bara en borhaltig glasyr med lite rutil på en järnhaltig lera eller lite lera i glasyren går också
Går också att glasera en vitlera med en järnglasyr och lägga rutilblå över! Blir dramatiska effekter av det!
#23 fin
#23: Ja, den var fin….👍
#23: Spännande glasyrkombo. Jättefin.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2024-06-08 21:42 av Ulla