Keramik iFokus

Keramik

Läst 249 ggr
LolaLilly
0

Bygga ugn

Är det någon som testat att bygga en ugn av tegel där du kan skröja och bränna glasyr i?
Tänker i stil med raku-ugn.
Hur har det gått?
Hur mätte ni temperatur?

( När man inte har råd och möjlighet att köpa en….)

Bagossa
1

Vanligt tegel, så att säga, är lergods. Dvs du är begränsad till vad teglet är bränt i för temperatur. Det finns naturligtvis flertalet olika varianter av tegel, så det gäller att leta fram den sorten som klarar dina temperaturer.
Nu gissar jag men du skulle ju kunna göra själva kammaren i "riktigt" tegel och resten runt om i vanligt hus-tegel.

Samma ämne var nyligen uppe i diskussion här: https://keramik.ifokus.se/discussion/1590591/eldfast-tegel

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
bjorn.lindberg
1

Vad tänker du att du vill göra med ugnen? Vill du bränna kägla 6-10 eller är det mer en "raku"-ugn, säg runt 1000 C?

Hur tänker du att den skall bli varm? Om vi struntar i el-ugnar så finns det typ gas/ved osv att värma ugnen med.

Det finns egentligen inget som är direkt billigt med att bygga en ugn från scratch. Tegel som klarar stengodstemperaturer är markant dyrare än vanligt rödtegel och kan vara lite av ett projekt att få tag i begagnat.

Ett alternativ är att köpa en trasig el-ugn och konvertera den till gas. https://ceramicartsnetwork.org/daily/article/DIY-Downdraft-Kiln-How-to-Convert-an-Electric-Kiln-to-Gas

Bo§e
1

#2: Det där är en bra idé. Mycket jobb är besparat genom att utgå från en skrotad elugn, som beskrivs i länken.

Kan nämna Att Scanidia tillverkade en ugn ("Top-Gas"), som var nästan identisk med konstruktionen som föreslås i länken. Fungerade mycket bra…!

Det går förstås också bra att göra en liknande konvertering med en frontmatad ugn.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

#3: Jag är lite sugen på att hitta en liten 30 liters top-matad som är paj. Den är tillräckligt liten för att jag skall kunna släpa ut den på gården när jag vill bränna. Borde räcka med en brännare. Vet du om det finna nån fördel med att ha mer än en brännare i gas-ugnen, om vi förutsätter att effekten är den samma, en som två?

pyromanen
1

#0: Jag byggde en gång en rakuugn i leca. Vedeldat. I den brände jag dels Raku förstås men så testade jag också skröja, bränna lergods med glasyr och att bränna fast glansguld.
Allt funkade. Det var koncentrerat passning dock. Att styra tempen så det inte gick för snabbt. Men det var kul och lärorikt. Jag använde en typ K mätare som "termometer" en billig från Claes Ohlsson för ett par hundra.