Raku-glasyr kairagi
Någon som har kunskap om eller blandat raku-glasyr kallad kairagi? Jag vet att den ska innehålla feltspat, träaska och något som gör den vit.
Lite oklart exakt vad det skulle kunna vara, hittar inget on-line som är definitivt. Ett resultat tycker 80 delar fältspat och 20 delar kaolin, tillsätt "flux" tills det blir som du vill ha det. Min gissning är att det är rätt fritt att göra som du vill. Just för Raku vet jag inte, ingenting jag pysslar med, men om jag hade gjort det för kägla 10 hade jag provat förslaget ovan. För Raku behöver du gissningsvis nån fritta som gör att det smälter på lite lägre temperatur, e.g. Fritta Kristall A2120 från Cebex. Du kanske kan prova lite olika varianter och se om du får nåt som funkar, e.g. 40 fältspat, 40 Raku fritta, 20 kaolin?
Vitheten behöver inte komma av en vit-görare som tenn eller zirconium. Du kan få det av en obalans mellan aluminium och kvarts. Om du har "för mycket" av den ena eller den andra så blir det ofta vitt eller i alla fall mjölkigt. Typexemplet är Nuka glasyrer som kan göras på lika delar fältspat, kvarts och vedaska.