Elementtrådar buktar ut
Hej!
Återigen så får vi höra olika bud angående hur man ska göra eller inte. Elementtrådarna i vår ugn buktar ut.
Vi fick först rådet att bara låta dem vara, och att det inte gör något att de buktar ut. Sedan var det någon (en försäljare av ugnar) som sa att de måste bytas och det skulle kosta 25 000 kr.
Nu börjar de bukta ut så mycket att de blir ivägen när man ska sätta ugnen så vi tror vi behöver åtgärda på något vis. Vad vi förstått så ska man kunna värma upp trådarna med gasolbrännare (eller varmluftspistol?) och sedan fästa dem igen med märlorna.
Finns det någon kunnig som kan komma med råd? Bifogar bild på hur det ser ut.

Varmluftspistol ger inte nog med värme! Men du kan ju fråga dom på Seemann hur mycket det kostar, dom lindar själva element och Kim där är väldigt kunnig på ugnar, 25.000 tycker jag låter mycket
Nej, du behöver inte byta elementen.
Låt dem göra nytta så länge som möjligt.
Du kan stoppa dem från att fortsätta krypa ut genom att "märla fast" dem i nuvarande läge.
(Se bilden)
Märlorna måste vara av kanthaltråd (!), och de bör tryckas in i teglet åtminstone 4-5 cm.
Det är inte så noga med trådtjockleken, men den skall förstås vara tillräckligt tjock för att inte kröka sig för lätt när du trycker in den i teglet. 1,2 - 1,5 mm eller däromkring brukar fungera bra.
😬 1,
Elementen får inte krypa ut så mycket att de kan komma i kontakt med varandra. ..!
😬 2.
Försök inte att trycka tillbaks elementet i spåret. Risken att det går av är överhängande..!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-09-16 18:30 av Bo§e
#1: Håller med om att 25000:- låter väldigt mycket för en mindre, toppmatad ugn….
Men jag kanske börjar bli gammal…?😮
??
- Redigerat 2024-09-16 18:31 av Bo§e
25000 låter mycket, vad är det för ugn?
#5: Ja eller hur, så vi kommer inte nappa på det erbjudandet. Det är en Kittec toppmatad ugn X195 S med automatik TC 66 köpt sommaren 2023.
#2: Tack för svar, så märla fast dem i sidan utan att forcera dem in i spåren, måste man värma dem innan så som vi hört? Man sa att de annars kan gå sönder.
#3: Jag tror inte du börjar bli gammal :) Det är ett hutlöst pris och misstänker att personen tog i rejält för at hen egentligen inte ville göra jobbet och tog en chansning.
#2: Tack, jag tar med mig detta- Har precis köpt kanthaltråd, så det ska nog gå bra.
#1: Tack, ja det tyckte vi med. Tror det var Seeman som sa att vi inte behövde trycka in dem. Men vi kan fråga igen eller så kör vi på Bosses svar och försöker dra ut på bytet av dem.
#7: Nej, du behöver inte värma.
Sätt märlorna på strategiska ställen, så går det bra, och de behöver inte tryckas in så hårt att det spänner i tråden.
- Redigerat 2024-09-17 08:56 av Bo§e
#7: Jag köpte element till en Kittec, mindre version 150 liter kanske, men det gick på 5000 SEK.
#11: Tack!
#12: Tack, fick samtal från en leverantör att det kostar 7300 för en hel uppsättning element. Priset vi fick (inte från leverantören) var inkl montering, men tyckte det var hutlöst för att vara ärlig. Vi kommer fixa själva efter alla goda råd.
#14: Ja det låter rimligare med 7200. Det är inte speciellt svårt att byta elementen själv om man är lite noggrann. Specifikt kan du placera märlor på rätt ställe så att elementen inte kommer ut som de gjorde nu. Har sett att det inte alltid är fallet med element som monterats i fabriken. Det är viktigt att du får tillgång till nån slags guide om var varje element skall placeras, alla element i ugnen behöver inte vara lika. Bosse gissar jag kan hjälpa dig med detta. Har du element i botten av ugnen eller är det bara tre element i sidorna?
Om elementen är numrerade 1-2-3 och vidare, är 1 som regel överst osv….
Jag har faktiskt aldrig någonsin stött på någon ugn där 1 varit underst…!
Men vid osäkerhet….fråga….
#15: Har inga element i botten. Fick tips om nedan video på Brännpunkts hemsida. Den ger en bra start.
Tack för råd och pepp!
AnnaLow har gjort en förnämlig guide för elementbyte som du hittar här https://keramik.ifokus.se/discussion/1441238/byta-element-sjalv
Värmepistol funkar inte - jag testade förra helgen. En riktig liten gasbrännare funkar bäst, eftersom den värmer endast trådarna utan att orsaka så mycket spillvärme att arbetet blir obekvämt.
Jag har varit med om att element hänger så pass mycket att dem tar i trådarna i raden under - då bränns trådarna av.
Jag har använt en gasbrännare några gånger med bra resultat. Tog risken att elementet skulle gå av eftersom det hängde oroväckande mycket och jag hade inte läst Bosses tips ovan. Som tur var så höll elementet varje gång.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag hade inte spikat i märlor i en sån fin ugn! Utan kört med gasbrännare! Spikar man in en märla för nära en hylla för slingorna så kan dom lätt knäckas av
Tack alla, av någon underlig anledning får jag ingen notis när jag fått svar i tråden, trots att jag har klickat i att jag vill ha mail.