Hur lyfta en ugn..?
Hej forumet!
Här kommer första inlägget från en novis som följt er länge och är otroligt tacksam för all kunskap ni delar med er av. Lite glad i själen av att se generositeten och engagemanget ☺️
Jag går i tankarna att bygga en egen verkstad hemma. Eventuellt har jag möjlighet att köpa en frontmatad ugn men säljaren har inte möjlighet att ordna transport. Har ni något tips, hur har ni som köpt begagnad ugn löst transport? Funderar även på om någon har tips på ställning med hjul för frontmatad ugn? Den kommer att stå i ett tämligen stort garage men känns lite överflödigt att den ska stå mitt på golvet när den inte används. Och återigen fastnar jag kring hur lyfter en ett åbäke till ugn upp på en ställning..?
Tacksam för tips!
Bild 1: Man kan hyra en staplare.
Alternativt kan man anlita ett s.k. "bärarlag", dvs professionella "pianoflyttare", Då går det snabbt och lätt.
Deras metoder visas på övriga bilder.
Flyttfirmor brukar förmedla sådana tjänster.
En stor fördel med att anlita professionella "bärare", är att de är försäkrade, om något skulle hända.
Och denna hantering är inte riskfri. Varning för personskador…!
Hjul på ugnen är ok, om hjulen klarar belastningen.
När ugnen står still länge på samma plats, kan hjulen så småningom bli "orunda" av tyngden, och därför bör man välja riktigt kraftiga hjul.
Viktigt…!
Ugnen får aldrig läggas ner under hantering och transport…!
Teglet löper stor risk att förskjutas / rasa in, vilket är näst intill hopplöst att åtgärda, utan att hela ugnen demonteras och muras om….
Den måste hanteras upprättstående.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-09-23 15:26 av Bo§e
Håller med Bosse, få upp den på en EU pall och hitta nån som kan transportera den. Om ugnen inte väger för mycket funkar det med en lastbil och baklift. Om den ligger på 1000 kg+ är det nog kranbil som gäller. Kolla vad transport kostar innan du köper ugnen, det kan vara rätt jävla dyrt.
Om det är en "stor frontmatad" ugn
Har du kollat att du har rätt storlek på säkringarna med tanke på ugnens effekt Kw så du inte får en obehaglig överraskning
När jag har köpt mina ugnar har jag plockat av locken och haft bärhjälp med mig och satt på släp efter bilen. Är det ett riktigt monster till ugn får man antingen ta hjälp av någon som nämnt ovan eller börja plocka isär ugnen.
Min gamla ugn satte jag hjul på vilka finns att köpa på järnaffären. Utifall att hjulen skulle kollapsa satte jag små ben under som var något kortare än hjulen. Så om hjulen skulle smälta/deformeras tar benen vid. Som tur är blev ugnen aldrig speciellt varm undertill. Min nya ugn kom med hjul så det var lätt fixat.
På biltema finns motorlyft som kanske kan vara ett alternativ. Kostar 2000kr om jag inte minns fel. jag har flyttat svarv och fräs med en sådan, men inte mina ugnar. De är förhållandevis enkla att plocka isär för mig.
Stort tack för svar och input! Det blev ingen ugn den här gången tyvärr så jag har tid att klura på den bästa lösningen.
Allt gott!