Glasyrbränning -vad hände? Hjälp!!
Hej Satte en ugn, min tredje och alstren komut så här. De med slät glasyr tvättade jag inte ur med vatten- innan penselglasyren däremot de bubbliga. Är det därför de ser ut så här??? !Eller är det fett och smolk? Tacksam för hjälp
Mvh LenaIMG_3480.jpeg
Utan att veta mer, spretar tankarna i olika riktningar här.
Varför tvättar du skröjgods med vatten…? Det kan inte bli renare än det är när man plockar det ur ugnen.
Om man tillför vatten till skröjade föremål, tar det längre tid än man anar, för allt vatten att avdunsta helt, även om det ser "torrt" ut på ytan, så jag tänker på vattenånga här…en tanke som möjligen får stöd av att de otvättade sakerna blev bra…
Nästa tanke går till själva blåsorna.
Kanske det är en aning tjockt glaserat, och glasyren helt enkelt inte hunnit "mogna" och flyta ut som den skall…
Är det glasyren eller leran som blåsat sig….?
För att veta, måste man krossa ett föremål och se efter….
Vilken temperatur brände du till…?…och vilken glasyr är det….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Hej
Jag kollade upp leran jag köpt
Nr 9 svart från Lars Tärn. Det står max 1180 grader på den
Min ugn är fabriksinställd på 1240 gr
Kan detta vara orsaken? Kan det göra så stor skillnad? Vad händer med leran?
#2: Ja,, det kan definitivt vara orsaken. Det är särskilt känsligt med svarta eller järnhaltiga leror.
Knacka sönder ett föremål och se om det är leran som blåsat sig, så vet du säkert.
Ja 1240 grader till lera nummer 9 är för mycket, det bubblar alltid när man bränner så högt
#4: Ja, då är saken klar. Vi behöver inte fundera mer….
Vad har du för styrtavla…?
Tänker att det borde gå att skapa ett särskilt program för den sortens leror, t.ex. 1150°C eller eventuellt göra en tillfällig ändring i ett befintligt program….