Bästa kunden eller annat!
Det här borde kanske in under tråden om Beröm från abbi.s men jag startar en ny…
Vi är ju lite dåliga på att sälja oss själva och att prata om bra saker om sig själv brukar anses som fult skryt…Men varför inte vara raka i ryggen av stolthet över vad vi åstadkommer och dela med oss av positiva erfarenheter från våra kunder, eller andra?
Så jag börjar: Hade en blivande elev till en keramikkurs som kom förbi verkstan för att höra om det skulle bli kurs. Jo då, sa jag och han anmälde sig. Sen titta han runt i verkstan och kom till hyllorna med grejer till salu. Fick syn på en kanna han gillade och frågade om pris. 500 kr. Då tar jag den, sa han. Fick sen se en annan kanna och undrade högt för sig själv om han inte skulle ta den istället. Vänder sig om till mig och säger: Tvekar man då ska man ta båda!
Inte nog med det: när kursen väl startade handlade han av mig nästan varje gång.
Jag får beröm varje dag i butiken…men det som känns bäst är det man får höra som egentligen inte var meningen att man skulle höra..det känns mer ärligt…vet i sjutton varför..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#1 Luther kanske…..

Jag tycker man ska berömma hantverk och andra konstuttryck när man vill och ser det och gärna direkt till den kreativa.
Att få positiv respons ger inspiration och en vilja att göra bra ifrån sig. Det brukar jag känna när jag får höra det iallafall.

Tycker ibland det känns som folk vill va artiga när jag får beröm.. vet ej om jag har svårt att ta emot det kanske, om de inte gillar det jag gör behöver de ju inte säga nånting. Det är svårt att ta emot beröm ibland men man blir ju ändå glad! Förstår vad du menar Abbi med att de inte tror att du hör berömmet!!
Bästa berömmet är ändå när folk handlar för att de tycker om det man gör.

Var tog alla bra och positiva historier vägen?
Kan berätta en annan, som inte gäller mig. En keramiker som hade verkstad i en gammal lanthandel med stora fönster. I obygden, men en väg går precis utanför. Hon satt och jobbade och hörde en bil tvärbromsa. In i butiken kliver en man och pekar på en stor urna i fönstret och säger: Den där vill jag ha! -5000 kr, säger hon eftersom det är vad den kostar. Han betalar utan att tveka. Härligt, säger jag!
Underbar ide, keramik är uppskattat!
Jag har två roliga historier som har några år på nacken som man kan ta som beröm
När jag hade min första butik i Nora på 80talet så va det en kund som körde förbi mina akyltfönster och blev så till sig att hon körde in i en bildörr som stod öppen..Hon ursäktade sig med att hon va distraherad
en annan historia är återberättad..En kille sa till sin kompis att han skulle vilja ha så mycket pengar så att han kunde köpa min butik och lägga ner den för hans sambo la hela sin lön där varje månad…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Helena- jag har helt enkelt ingen historia som bräcker din…..
Men visst blir man glad när någon går och plockar fram ett gäng saker. En kvinna gjorde så och jag trodde hon sedan skulle välja en av dem men hon köpte samtliga, det blev drygt 2000:-. Sånt är kul!
Har ju jätteliten försäljningerfarenhet (än
) men blev väldigt glad när jag upplevde följande på min första julmarknad:
Ett par hade tydligen i förväg bestämd att någon de känner skulle få två temuggar i julklapp och hade även varit hos en annan keramiker och titttat på några. De fastnar för mina temuggar på marknaden och pratar tyst med varandra… och då hör jag mannen säger tyst til frun att "det fanns ju dehär vi såg hos xxxx (nämnar en sedan många år etablerat keramiker här i Värmland) men dehär är ju SÅ mycket vackrare! och de köpte två temuggar av mina :) :) :)

På Båstadmässan är vi väl typ 300 utställare. Det kom en kille och kollade på mina espressokoppar med pralinhylla och sa att han skulle komma tillbaka strax (det har man ju hört förr…). Efter någon timme kom han igen och köpte muggarna för som han sa att "detta var det enda på hela mässan som var riktigt riktigt bra". Kul!