Sälja keramik på marknad
Vad är era erfarenheter av vad som säljer bäst?
Vad brukar ni som ibland säljer på marknad ta med er?
// Staffan
Ja nu är det länge sedan men när jag bodde i Berlin så var det te/kaffe krus som sålde mest

Det kanske är så att vanliga saker är enklast att sälja?
Ja i stort sett alla använder ett krus tänker jag och om priset är överkomligt så finns det många kunder

Bara så att jag inte missförstår dig; ett krus är alltså en mugg?
Hur är det med prydnadssaker typ värmeljusstakar?
Ja mugg menar jag, vi sålde också mycket annat så som du säger allt möjligt och omöjligt men muggen var nog nummer 1. Det kanske inte går att jämföra Berlin med en liten ort i Sverige, kundunderlaget är nog lite bättre, vi hade två stora transportbilar som körde runt till marknader i Tyskland konstant så det skulle drejas en del

Sen är ju frågan förstås också varför man säljer; det är säkert många som tycker det är trevligt att bidra till marknaden och träffa folk, och om man säljer något så är det en bonus. Det är säkert nästan omöjligt att tjäna mycket pengar även om man har superfina saker med sig.
Själv skulle jag i alla fall tycka det varit roligt om några av de saker man tagit med sig har gått åt, även om det är några småsaker.
Små sojaskålar till sushin? Stora fat? :)
Nej det är inte omöjligt att tjäna pengar på keramik, den verkstad jag hade i Berlin hade jag 10 anställda och det såldes för millioner och det var relativt enkelt. Men man måste ha ett tyskt mästarbrev för att få lov att sälja på marknader

Alla marknader? Hur kontrollerar dom det? Om man ordnar en marknad själv borde man väl själv få avgöra vad som krävs?
Ja alla marknader organiserade av städerna, hur det är om man bara säljer själv på någon loppis vet jag inte vad det är för regler
Under en period gjorde jag många "skomakarlampor" av diverse slag, hos Höganäs Keramik AB men även senare, och de var inte svåra att sälja.
Det fick plats många i en bränning, med hjälp av ett litet bränntillbehör 🙂 (bild 2)
Kanske ett tips…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-05-15 18:09 av Bo§e
Fin lampa och smart beänningsstöd, inte alltid lätt att hitta den bästa lösningen
Säljer ganska mycket på marknader.
Som sagt tidigare säljer krus av olika slag bra.
En bra sak är att ha större flådiga saker som kan dra till sig uppmärksamhet och sedan billigare produkter som är lättare för folk att motivera ett spontanköp av.
Sen är marknader bra marknadsföring.

#12 Det är nog en bra poäng; att ha några större och dyrare saker man vill titta på och sen lite vardagliga saker som folk ser att dom skulle ha användning för.
Det kanske också är en fördel med mindre saker som är enkla att bära med sig, typ små sojaskålar (till sushin), saltskålar & äggkoppar?
#10: Fin lampa. Otroligt vilka platsbesparande stöd till ugnen. Synd att man inte kan göra likadant för vanliga skålar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#14: Apropå brännekonomi och stapling, har jag stött på gamla spilkumar från "förr i världen", vars insidor haft märken efter något slags stilts, vilket tydligen varit ett accepterat "spår från tillverkningen".
Lergods är förstås en förutsättning….
#15: Skålar är t o m brända lutade mot varandra.
Och tittar man på 1300-1400 tals stengods från Tyskland verkar det har packat som man nu gör för skröj. Skålar bär tydliga spår av att ha varit staplade direkt i varandra osv.
#16: Ja, metoderna var många. Packat på högkant, som du nämner, var vanligt, vilket ofta kan ses på hur färgande oxider har runnit.
Några stilts fanns inte, och ville man få distans någonstans, kunde man lägga dit en liten lerkula eller liknande…
Jag ska också ställa ut första gången på marknad. Vad mer bör man tänka på? Jag har köpt visitkort, påsar och packmaterial, men finns det mer som kan tänkas behöva?
Vilka betalningssätt bör man kunna ta emot? Räcker det med Swish eller måste man ta både kort och kontanter?
Stol och parasoll.
Själv tror jag att te-och kaffemuggar är keramikvärldens "t-shirt" 😉
/F
- Redigerat 2025-05-21 13:33 av Bjaarken
Mycket kaffe och lämpliga kläder, annars så tänker jag att du har tänkt på allt. Kontanter och swich måste väl vara helt ok
- Redigerat 2025-05-21 14:04 av ler
Hopfällbart bord om det inte ingår i hyran
Kvittoblock till de som vill ha kvitto

Beroende på tillfälle kan det säkert se inbjudande ut att ha en marschall eller två också. Eller ett par ljus. Särskilt om det är en julmarknad.
Ja pynt är nog aldrig dumt, jag kommer ihåg julmarknaderna i Berlin, glüwein och korv det sålde bra, en plats den tiden på en marknad var så dyr att keramikerna och andra hantverkare höll sig undan