Kaki glasyr vid kon 6
Jag försöker få en järnröd glasyr vid kon 6 (1220 C), men endast får mörk brun. Har testad recept från flera källor, många av dem från Glazy (www.glazy.org), och ser bilder av andras prover som visar det rätta, rödbruna resultatet. Har testad olika bränningar, med ett uppehåll i kylningen vid 1000C att främja kristallbildning. Har testad olika tjocklekar av glasyr.
Nu funderar jag på materialen och undrar om det kan vara skillnad vilken järnoxid man använder? Jag har använt röd järnoxid av okänt ursprung hittills.
Vilken källa till fosfor har du? Och nej vilken typ av järnoxid du använder spelar mindre roll men använd helt vanlig röd järnoxid det funkar alltid bra
Jag har benaska som källa till fosfor. Senaste receptet jag testade var:
FFF Feldspar 18.31
Silica 17.56
Grolleg Kaolin 15.66
Dolomite 15.56
Red Iron Oxide 13.01
Frit A8962 8.14
Bone Ash 8.10
Talc 4.13
Strontium Carbonate 0.08
Titanium Dioxide 0.03
Kanske du kan prova med ett par % litiumkarbonat och minska mängden järnoxid till 10% och benaska 15% bara tankar men prova kan du väl. Vad är det i frittan? Kan det vara något som inte är bra?
#3: en enkel fritt från Reimbold and Strick
Type SiO2 B2O3 Na2O
Percent 47 37 16
Inget oönskad där. Stora delen av de glasyringredienser jag använder har okänt ursprung, eftersom jag köpte från en bekant som la ner, men man antar att dem köptes från 'vanliga' leverantörer, och är därför pålitliga.
Jag ska göra prov enligt dina rekommendationer. Ett stort tack för hjälpen.
Kolla kanske för mycket Al2O3 i receptet! Jag ligger under 0,3 i Segerformeln!
Ja om man vill ha kristaller så är det klart att aluminium ska vara lågt men dom järnröda som jag har är halten av aluminium mellan 0,54 till 0,78 vid kägla 8-9 seger kägla. Det viktigaste är ju att järnet kan fällas ut och så klart en förnuftig sammansättning av glasyren. Små tillsatser av tenn eller titan är också bra
- Redigerat 2025-05-23 11:43 av ler
Minska Al2O3 går lätt, bara att ersätta en del av leran i receptet med silica och ta hänsyn till LOI. Det kan vara att 'min' kon 6 är lägre temperatur än andras, och de glasyrrecept jag har testat är underbrända. Just att minska alumina borde ta ner tempen. Jag ska kolla ursprungs receptet igen och se till att jag har alumina och fosfor i rättat förhållanden, och lägga till lite tenn. Tack båda.