Keramik iFokus

Keramik

Läst 299 ggr
Rebecka Bauer
0

Bränna stor pjäs

Vet någon kurvan för en stor pjäs i stengodslera? Vet att den ska stiga 50/ timme men sen?

Bo§e
0

Hur stor…? Och handlar det om en skröj…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-05-22 22:20 av Bo§e
Rebecka Bauer
0

#1: Ja, en stor kruka ca 70 cm hög och 50 bred. Bara den får plats i ugnen.En inhyrd i min verkstad har gjort den och jag har igen erfarenhet av så stora pjäser trots 24 år med keramik.

Bo§e
1

#2: Om det gäller en skröjbränning, kan du köra så här.

Först: Är krukan garanterat torr…?
Om det är osäkert, kan du lägga in en uttorkning (för säkerhets skull) i början, som visas här:

• 50°C/h upp till 100°C
  • Hålltid 2 timmar vid 100°C (uttorkning)
  • 50°C/h upp till 650°C
  • Full fart upp till 980°C
  • Hålltid 1 timma
    Slut.

Om det inte är bråttom, kan du köra så här, med litet högre säkerhet:

• 40°C/h upp till 100°C
  • Hålltid 2 timmar vid 100°C (uttorkning)
  • 40°C/h upp till 650°C
  • 100°C/h upp till 800°C
  • Full fart upp till 980°C
  • Hålltid 1 timma
    Slut.

Försök ställa krukan så att den inte kommer alltför nära elementen någonstans. Annars risk för en "grillad" punkt…

Det finns en del "hängslen och livrem" i dessa exempel, särskilt det nedre, men jag antar att krukans skapare är mån om att bränningen skall gå bra, och om man inte har starka skäl att skynda på det hela, är det nog förnuftigt att låta bränningen ta litet extra tid, i stället för att chansa…..

• Redigerat 2025-05-22 23:16 av Bo§e
Rebecka Bauer
0

Tusen tack!

Bagossa
0

Jag har drejat och bränt krukor i liknande storlek och då är föremålet relativt tjockt på grund av dess storlek. Jag körde i mitt vanliga skröj-progam men fick just problem med sprickor som #3 skriver. I övrigt är det väl inte så mycket att ta hänsyn till annat än vad som skrivs i #3. Låt bränningen ta tid!

Bo§e
0

En trist egenskap hos stora krukor i stengods, är att krympningen i glasyrbränningen blir så iögonfallande…
Vad man först såg som en majestätisk, stor kruka, mister en del av sin "pondus" när ugnen öppnas, och man ser volymminskningen…🙂

Lergods är mer tacksamt i det avseendet…

Kanske litet OT här, men tanken dök upp…

ler
0

Helt enig med dig Bosse, jag har under min tid som lärare upplevt att folk inte hittar sina saker när dom är brända eftersom deras tankar om vad det skulle bli inte stämmer med vad som kommit ut ur ugnen , och ja lergods är ett väldigt bra material som tråkigt nog har kommit i glömska

• Redigerat 2025-05-23 12:20 av ler
Rebecka Bauer
0

Den stora pjäsen är skröjad.
Kan man köra ett vanligt glasyr program efter det? Den är inte glaserad.
Mvh Rebecka Bauer

ler
0

Ja det kan du