drejlera som spricker
Jag är dålig på att dreja så jag gör om och gör om. Jag märker att mina skålar som jag har gjort spricker ganska snart efter glasyrbränningen. Kan det bero på att jag knådat om leran flera gånger så att leran inte är tillräckligt plastisk?
#1: Sprickan uppstår inte under bränningen utan några veckor efter glasyrbränningen. Sprickorna är så "tunna" att det mest ser ut som ett streck.
#2: Ok. Så sakerna går inte sönder, utan det blir sprickor i glasyren….? Eller går de sönder…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Är det krackelering kanske?
Tack så mycket för svaren! Det är tydligen väldigt svårt för mig att vara tillräckligt tydlig! I en tekopp som jag har drejat finns krackeleringar också. Men det finns också en trådtunn spricka som jag kan känna med nageln. Krackeleringarna känns inte alls. Jag vet inte om sprickan går genom godset eftersom koppen är mörk på ena sidan.
Man kan som regel ta lite titanoxid med något vatten och gnugga in i ytan så ser man om det är sprucket på en mörk yta. Du kan också ställa koppen på sugande hushållspapper och hälla i vatten så ser du om den läcker
- Redigerat 2025-05-25 10:04 av ler
Litet luddigt så här långt, men det verkar som att vi pratar om starka spänningar som byggts in i godset, och som till slut "förlöses" efter en tid….
Då tänker jag på tre faktorer, som var och en kan "uppmuntra" detta, men som i kombination ökar risken än mer:
- Onödigt mycket vatten har använts vid drejningen.
- Tjockt glasyrskikt.
- Alltför snabb avkylning.
Och så en tilläggsfråga, kopplad till punkt 2 här ovan:
Är sakerna enbart glaserade på en sida….?
Det är några saker man kan fundera på…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-05-25 14:05 av Bo§e
Sakerna är glaserade på båda sidor. Av de tre förslagen kan jag tänka mig att glasyren är för tjock. Jag skall tänka på det i fortsättningen. Jag har kollat att koppen inte läcker så det är förmodligen en ytlig spricka. Tack för att jag fått så mycket hjälp och mycket att tänka på!!