Val av toppmatad ugn för Hobbysyfte
För&nackdelar olika ugnsmärken enligt er som har erfarenhet av keramikugnar?
Är i färd att införskaffa min första hobbyugn. Står och väljer mellan Nabertherm, Kittec eller Rhode
Fått offert på en Kittec Eco 90l hos Brännpunkt men vad missar jag om jag inte väljer någon av de andra ugnarna. Priset är givetvis viktigt men jag vill inte vara dumsnål och ångra valet. Vad har ni som har ugnar valt. Vad ångrar ni , vad ska jag tänka på? Kommer jobba med stengodslera och drejar bygger alster så det räcker med 90l vet jag… GE mig alla era klokheter tack! <3
- Redigerat 2025-06-17 13:21 av SarviG
Om vi håller oss till de märken du nämner, handlar det inte så mycket om "märket", utan mer om vilken modell du väljer.
De flesta ugnstillverkare har olika serier av ugnar, med högre eller lägre effekt vs volymen.
Där är det smarta valet att välja modellen med den högre effekten, relativt volymen.
Extrakostnaden vid inköpet får man med tiden tillbaks i form av högre livslängd på elementen, och "på köpet" får man stabilare bränningar (stengods) under längre tid.
Om ekonomin sätter gränser, är det bättre/smartare att gå ner i storlek, och i stället välja modellen med högre effekt.
Om det skall brännas stengods, är det faktiskt "dumsnålt" (som du nämner) att välja en lågbudget-ugn med låg relativ effekt, för att man lockas av "många liter för pengarna".
I längden blir man nöjdast och gladast av att ha en ugn med låga underhållskostnader, och som inte blir "svajig" i förtid, och stengodsbränning ställer höga krav.
Tillverkarens angivna "maxtemperatur" betyder inte att ugnen nödvändigtvis är lämpad för kontinuerlig bränning till den nivån ( ungefär som bilarnas hastighetsmätare…🙂 ).
Så, om du tänker jobba med stengods, välj modellen med den högre effekten kontra volymen….oavsett märke….
Så går mina tankar kring detta….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-06-17 14:10 av Bo§e