Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 173 ggr
sofiebrg
0

Keramikugn - är den något att ha?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Hej!
Jag har blivit erbjuden att ta över en gammal keramikugn och undrar nu om det är någon som har kunskap om denna modell?

Är det värt att ordna hämtning och ev Byta element? Jag har tänkt ha den som extraugn, ev endast för skröj. Hur gammal är den? Hur högt bränner den? Orkar den gå upp i stengodstemperatur trots vanligt eluttag? Är det bara att knacka bort glasyren som runnit på insidan? Vad skulle ett rimligt pris kunna vara?

Tack på förhand!

• Redigerat 2025-07-16 12:48 av sofiebrg
ler
0

Hur ser den ut inuti? Jag känner inte just den där typen men generellt så är det bra ugnar

Bo§e
0

Scandia T1-ugnar är inte så dåliga, men det beror på vad man vill göra, och den här 60-litersversionen har så låg effekt, att jag vill avråda, om du tänker bränna stengods. Det är inte någon bra stengodsugn.

Dessutom har smält lera runnit nerför väggarna, och om det skall vara någon idé att Byta element, måste du avlägsna allt "brunt" från spåren där elementen ligger. Annars blir de nya elementen inte så gamla…. Här ser jag en massa jobb, om det ens går att rensa spåren utan att förstöra teglet alltför mycket…

Kolla att lockets fiberisolering inte har krympt och blivit "slapp".

Är styrningen EL61UTD hel….?

Jag gissar att ugnen är ca 30-35 år gammal.

Men övergripande: Om du tänker bränna stengods, välj inte en ugn med så låg effekt….!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-07-16 14:08 av Bo§e
ler
0

Nu ser jag bilder och ja det är mycket att ordna med stenarna och måste ge Bosse rätt som vanligt, kanske lite för mycket arbete och om det nu visar sig att stenarna går helt sönder så är det ju spill av tid och pengar

sofiebrg
0

Tack så mycket för svar! Jag kommer efter era råd inte att ta emot ugnen. Som Bosse frågade så ja, fiberisoleringen i locket har blivit "slapp" och håller inte riktigt tätt. Eftersom jag redan har en bra ugn som jag denna som bara en bonus och vill inte lägga för mycket jobb på den.