Behandla rå bränd stengodslera
Jag undrar om det finns någon vätska jag kan behandla oglaserad bränd stengodslera med för att bli resistent mot smuts och inte förändrar utseendet på föremålet?
Så alltså inte matt glasyr eller att det blir blankt utan jag vill behålla det råa stengodsutseendet.
/Marie
Hej,
Jag har svårt att komma på något som helt och fullt uppfyller den önskningen. Jag tror inte att något "undermedel" finns, som kan åstadkomma båda sakerna, samtidigt…
Spontant kommer jag att tänka på olika "medel" som innehåller silicon, och som visst kan göra en yta skapligt smutsavstötande, men jag misstänker att den råa lerskärvens karaktär kommer att förändras….
Dessutom blir nog en sådan behandling inte så hållbar i bruksgodssammanhang, där sakerna regelbundet utsätts för disk….
Kanske någon "därute" känner till något som fungerar, men personligen tror jag att det blir svårt…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-09-12 14:04 av Bo§e
Kanske vaxa ytan utan att polera..?
Passar för konsgods men inte på bruksgods.
Jag tänker att "Fixativ" är värt att testa, och testa på
en provbit först.
#3: Jag tänkte också på fixativ. Det ger ju ingen "yta", men blir det smutsavvisande…?
Det är ju egentligen till för att isolera det som redan finns på underlaget.
:🙂 ?
Ja, en test ger svaret.
- Redigerat 2025-09-12 16:40 av Bo§e
#3 Det skulle kunna funka. Har du tips på ett bra fixativ?
- Redigerat 2025-09-12 16:44 av Marie Larsson
Jo det finns försegling för keramik men det måste brännas, det används bland annat till taktegel, mycket dyrt att köpa men det går åt så otroligt lite så på det viset blir det inte dyrt, men som så ofta så finns det ju inte till normala keramiker och förhandlarna vet nog heller inte vad det är. Så ingen hjälp men vill bara säga att det finns
Liquid Quartz används ibland för ändamålet. Eg. https://1240.design/en/pottery-tools-and-accessories/accessories/liquid-quartz-ceramic-sealer.html
#8: Ja, om det håller vad det lovar, kanske detta är den optimala lösningen…?.
HÄR är en Youtubelänk.
Det saluförs som en "sealer", så frågan om det är smutsavvisande kvarstår dock….
- Redigerat 2025-09-12 17:07 av Bo§e
#8: Detta verkar om man läser om det vara exakt det jag behöver! Detta ska jag testa! Tack!
Ja det där är något helt annat men det kanske funkar vem vet. Det jag pratar om är helt smutsavvisande och det är därför man använder det till taktegel
#0: Jag använder vanlig golvvax ibland.
Den stöter bort smuts och damm men så klart endast för dekorativa föremål.
På bruksföremål tror jag att bivax fungerar men man måste testa.
Bivax i en mugg går inte med mindre att man vill ha vax i kaffen, den smälter ju
#13: Bivaxet måste smältas och appliceras när godset fortfarande är lite varmt. Tror inte att det blir så mycket smak av det allt efter som. Men man måste testa.
Allt eftersom, men då är det ju ingen vax kvar! Men det är nog bäst att inte ha sådant till bruksgods, vill man göra bruksgods så är det ju bättre att göra det på normalt vis
#15: Jag kan inte svara på hur mycket som finns kvar men det är testat på skröjbränt gods. Det har verkar fungera väl eftersom kärlet inte läckte. Men man får testa helt enkelt. Sedan beror det väl på olika leror.
En mörkare lera har jag erfarenhet av att den inte förändras så mycket efter en transparent glasyr, blank eller matt…