Felmeddelande CF keramikugn
Ugnen stänger av sig om det blir för varmt i rummet. Termometern behöver ha en referens-temperatur för att kunna fungera, normalt sitter den i kontroll-dosan. Om den överstiger 40-50 C så slutar den köra.
Ja så är det ju men jag undrar om det verkligen är över 45 grader i rummet när ugnen inte ens har kommit upp i temperatur?
#2: Nej det verkar ju osannolikt onekligen. Kanske om den ligger bredvid elementet vid fönstret?
Dosan ligger visserligen på golvet men jag har en paxfläkt i rummet och upplever inte att det är varmt överhuvudtaget i rummet.. hmm
Fråga 1: Har ugnen fungerat bra tidigare, och detta händer plötsligt och oväntat…?….eller har det "grejats" med den nyligen…? Eller har den nyss flyttats från en annan plats…?
Fråga 2: Vilken modell är det…? Titta på ugnens typskylt vilken beteckning den har.
Elementärt (som Sherlock Holmes skulle ha sagt), är att automatiken inte kan orsaka att någon säkring går.
Det kan ju knappast ha varit övervarmt i rummet, men felkoden pekar mot att automatiken registrerat värme på något sätt…..
Men, vi börjar med de första frågorna….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-08 00:31 av Bo§e
Ugnen har fungerat bra tills nu. Jag köpte den begagnat av en annan verksam keramiker som enbart använt ugnen till skröj och någon enstaka gång glasyr. Jag har använt den till båda och det har fungerat fint. Tror jag kört den 6 gånger totalt sen jag fick den.
Automatiken är ny.
Återkommer strax med vilken modell det är.
Jag testade att trycka till alla sladdar och då gick den att starta. Kör en skröj nu som kommit upp i 700grader än så länge. Strömmen har inte heller gått..
kan det vara så simpelt att sladdarna glappar?
Ja kanske men underligt felmeddelande om det bara är glapp i sladdarna, du får hålla ett öga på det hela och så kanske se på att alla sladdar sitter som dom ska
Många frågor ligger fortfarande öppna, men här är några tankar, till att börja med:
Om detta hände plötsligt, efter att ha fungerat bra, på den platsen, kan det vara så att ett element har bränt av, och trillat ner, och kommit i beröring med ett annat element, vilket har orsakat en kortslutning, som fick säkringen att lösa ut
Alternativt, kan det ha skett på ugnens baksida.
Dessa CF-ugnar har många enskilda element, och det finns därmed många anslutningar på baksidan, där det också kan brinna av och kortsluta.
Detta förklarar dock inte felmeddelandet på något självklart sätt.
Eller:
Om ugnen har flyttats, och detta var första försöket på den nya platsen (?), finns det också en möjlighet att 3-fasuttaget är felkopplat, så att nollan bytts ut mot en fas, vilket skulle kunna ställa till det så att automatiken matas med 400V i stället för 230V, vilket, under ett ögonblick, kan skapa intern värme, eller någon annan störning, innan allt avbryts….och därmed, kanske, den mystiska felkoden….?
Titta först på elementen, och om elementen ser ok ut, titta på baksidan, efter något sam är avbränt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)