Keramik iFokus

Keramik

Läst 265 ggr
Apparata
0

"Varma till" en vit standardglasyr

Hej, har Terns bredsmältande (C010 eller C012). Ska bränna 1120.

På mörk lera (W9) äts den upp lite o blir gråvit, vill göra den lite varmare i tonen bara, vad tar jag lämpligen? Har röd och svart järnoxid samt mörkrosa fk på hyllan… Har heller ingen kulkvarn så bra om den inte ger prickar som tex koboltoxiden gör. Kan nåt av detta funka tro 🤔

Hälsningar!

ler
1

Du ska ha tag på en indium gul färgkropp, järnoxid blir svårt om du inte har en kvarn och svårt även med

Bo§e
1

Den röda järnoxiden som säljs av leverantörerna brukar vara tillräckligt finkornig för att inte ge prickar.
Jag skulle ge den en chans och göra några små prover…

En mycket liten tillsats av järnoxid, brukar göra färgen allt från litet varmt off-white till något åt "halmgult"-hållet, beroende på hur mycket som tillsätts.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-28 23:21 av Bo§e
Apparata
0

#2: Det kan jag göra, kanske 0.2 % eller vad skulle du testat?

ler
1

Är det en zirkonvit glasyr så vill järnet samman med zirkon bilda bruna toner i stället för gult som är tillfället i en transparent glasyr men det kanske är ok? Man gör coral stains på det viset

• Redigerat 2025-10-29 10:01 av ler
bjorn.lindberg
1

#2: Det är min erfarenhet också, 0.5 delar röd järnoxid, sila ett par gånger genom mesh 80 sil så brukar det lösa sig.

Apparata
0

#4: Tack för kemin! Jag tänker en transparent. Tärns bredsmältande.
Finns det någon nackdel med att använda bredsmältande om en alltid bränner ca 1100grader? Tänker krackelering eller annat?

Apparata
0

#5: Tack! Ger den mängden en varm "blyglasyrton" i transparent glasyr?

ler
1

#6 nej ingen som helst nackdel tvärtom dom som har ett snävt intervall är alkaliska glasyrer och dom har ju tendens till att krackelera medan dom med stort intervall ofta har en del bor i sig och det är bra, men var det inte en vit glasyr som du har? Och ville få en varmare färgton på?

Apparata
0

#8: Hej, sant, det var det, sedan förvirrade jag mig men tänker att den transparenta också kan göras cremigare med lite järn då.

Den vita har tenn så då bör det blir en mer gulaktig ton.

• Redigerat 2025-10-29 17:31 av Apparata
ler
1

#9 men vilken färg har leran? Tennoxid och järnoxid kan variera mycket beroende på glasyren men du ska bara prova. Jag tänker att om det är en mörk lera som jag förstår att du har så spelar det ingen som helst roll om du har lite järnoxid i eller inte det kommer inte att kunna ses

• Redigerat 2025-10-29 18:13 av ler
Apparata
0

#10: Den lera jag tänker på är svartbrännande (W9) o vit tennglasyr blir gråaktig på den i oxidation… Kan också bero på att den ligget tunnt då skärven är ca 1 mm o inte orkar suga på.
Tärn har iofs en mer täckande vit tennglasyr också som troligen ger ett vitare o mer täckande resultat. Min ursprungstanke var att "grädda till" det vitgråa.

Undrar hur den kombon blir i reduktion! Mycket spännande att utforska.

ler
0

Ja den svarta leran är gjord av en järnhaltig lera och så färgar man med manganspinell och glasyren tar till sig oxiderna från leran så det är ganska svårt. Jag skulle nog själv välja en kryptokristallin vit glasyr som täcker bra, den blir dock inte helt glänsande

Apparata
0

#12: Tack! :) dina svar skapar mer frågor - kryptokristallin glasyr - hur söker jag mig fram till det? Vid googling kommer jag inte långt, vill ju inte få kristaller. Ställer den också krav på kontrollerad avkylning?

ler
1

Nej det blir så små kristaller att det inte kan ses, du kan kolla på matt glasyr med wollastonit eller talk