Vad har hänt med ugnen?
Någon som vet vad som hänt med min ugn?
Jag brände en glasyrugn här om dagen. Vid öppning ser allt fint ut med godset inuti men jag märker att det hänt något med ena elementet. Det ser ut som att metallen smält!! Det är ingen lera eller glasyr som har skvätt vad jag kan se.
Jag ska lägga ner min verksamhet nu och hade bara en bränning kvar med kursdeltagares alster. Kan jag bränna även om detta finns?
Kan jag ta bort det skadade elementet och bara fylla ugnen upp till där det finns hela element?
Vad gör jag?
Tacksam för hjälp.
Elementet har brunnit av, och det ser ut som att det har legat en lerflisa i spåret.
Leran smälter och "fräter" av elementet på det här sättet.
Det har definitivt legat något "främmande" material i spåret, troligen lera (vanligast).
Om ugnen jobbar med 3-fas, innebär avbrottet att den nu bara har 2/3 kvar av sin effekt, och den kommer inte att orka med någon stengodsbränning.
Kanske klarar den en skröj, men även det är osäkert.
När du byter element, måste du skrapa bort allt "det bruna" från teglet, för att inte skada det nya elementet.
Det är ok om det blir gropar i teglet efter rensningen, men om stenen går sönder så att elementet inte har något att vila på, får du stötta elementet med ett porslinsrör (skissen) just där skadan är.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-11-29 14:58 av Bo§e
#1: Tusen tack för ditt svar, jag förstår.
Vilken himla otur när jag bara har en bränning kvar. Men då vet jag. Tack!
Hur vill du göra med det där, det går ju inte att få elementet att sitta där med den klutten?
#3: Jo, här måste du ha ett rör, som på bilden i #1.
"Don't Panic" (Douglas Adams)