Keramik iFokus

Keramik

Läst 231 ggr
Suno
1

Skål med glasyrblåsor

Hej, kan man rädda en skål som har fått små ytliga blåsor i glasyren. Små blåsor som spruckit. Det är en skål i stengods och bränd till 1240 gr.
Jag tänker om de kan försvinna om man gör en ny bränning, isf vilken temp och tid? Kanske slipa? Eller är det bara att kassera?

bjorn.lindberg
0

Nä typ inte, de gamla bubblorna kanske försvinner men man får ofta nya.

Det är inte helt enkelt att lösa problemet med bubblor, ofta behöver man veta varför de blev till till att börja med. Det finns lite olika kandidater, men den som jag springer på hela tiden är järn som reducerar och gör små gasbubblor. Kan vara att du hade behövt ett annat skröjprogram som kokar ut mer saker som kan ånga.

Hur som helst chansen att vi kan hjälpa dig ökar dramatiskt om du berättar vilken glasyr och vilken lera du har använt.

ler
0

Och en bild

Suno
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, tack för svar.
Glasyr: Nr 48022 Beige/grå från lermakeriet.
Lera: Återbrukad stengods tror mest röd 551, en del vit 254, en del black stone 27 alla med chamotte. Även dessa från lermakeriet.
Bränning,
Skröj: 940 grader
Glasyr: 1240 grader i 15 minuter

Suno
0

Det är ungefär 60% av utsidan som har detta, resten ser bra ut.

bjorn.lindberg
1

Gissar att det är mycket järn i lerorna och att det är det som bubblar. Du kan prova att gå till top temp 1240 C i 15 minuter, enligt programmet du har. Lägg till ett segment efter det som går till 1220 C och håller en 30 minuter. Bubblorna får lite tid på sig att poppa. Konceptet kallas drop and soad firing, du kan läsa mer här: https://digitalfire.com/glossary/drop-and-soak+firing

Ett annat alternativ är att inte bränna riktigt lika varmt. När du bränner järn kommer det mesta av järnet omvandlas till röd järnoxid, Fe2O3, när ugnen kommer till runt 950 C. Vilket är anledningen till att skröj ofta blir lite orange-rosa. Om du fortsätter värma järnet, nu i form av Fe2O3, så kommer det att brytas ner till Fe3O4 runt 1232 C. Den balanserade formeln blir: 3Fe2O3 -> 2Fe3O4 + O, den extra O är en syreatom och anledningen till att det bubblar. Hur som helst, summan av kardemumman, är att om du kan gå ner lite i temperatur, till säg 1220 C, så kan det vara att du får färre bubblor. Det bör tilläggas att 1232 C är temperaturen för röd järnoxids självreduktion om man tänker att man har en bit röd järnoxid i en ugn och inget annat. När du blandar järnet i leror/glasyrer ändras den temperaturen något, förmodligen nedåt, så att sänka temperaturen är ingen garanti för att det blir bra, men värt att prova.

A kiln firing schedule where temperature is eased to the top, then dropped quickly and held at a temperature 100-200F lower.
ler
0

Ja 940 grader skröj är för lågt 980-1000 grader ska det vara om man vill ha så mycket gaser ut som möjligt, jag tänker att du kan testa med 1260 grader men det där ser svårt ut men testa kan du ju

Suno
0

Tack för utförligt och bra svar. Jag ska prova med att lägga till en sänkning av temperaturen.
Glacering är ett litet mysterium, alltid spännande att öppna ugnsluckan 😊.

Suno
0

#6: Okej, högre temp vid skröjningen också. Kan nog vara bra då jag misstänker att glasyren på skålen är lite för tjock också.