Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 331 ggr
Olala
0

Toppmatad Rohde 95S trasig sten i lock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej, jag har hört att det ska finnas någon som har erfarenhet av reparation av toppmatad Rohde TE 95S BH.
En sten i locket har lossnat och är på väg att falla ur. Själva stenens undersida har dessutom spruckit på mitten. Ovansidan är hel utan spricka.
Jag skickar med några bilder som kanske kan förklara läget.
Väldigt tacksam för hjälp, Ola i Uppsala

Bo§e
1

Svårt att säga, eftersom vi inte vet hur stenen spruckit där vi inte kan se.

Det "riktiga" sättet att reparera, är att lägga ut locket på ett plant underlag. lossa spännbandet kring locket, och därefter byta ut stenen, och sedan dra åt spännbandet.

Det här ser inte så allvarligt ut, och om stenen inte fortsätter att röra sig, behöver man inte göra något åt det.

Men, om stenen visar tendenser till att sjunka ner mer, föreslår jag att åtgärda på det "enkla" sättet, dvs att dra en slinga av kanthaltråd genom locket (skissen), som håller stenen på plats. En ca 1 mm kanthaltråd duger fint.

I sådana här fall brukar olika sorts "lim" föreslås, men jag avråder, pga att limmet har en helt annan hårdhetsgrad än den porösa stenen, vilket bara förskjuter spänningarna vidare till nästa sten osv, vilket kan förvärra själva grundproblemet, med tråkigare konsekvenser än man föreställt sig.
Det är hur som helst ingen långsiktigt hållbar lösning.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-01-21 20:10 av Bo§e
Bagossa
1

I manualen till min Rohde ugn skriver de som du säger Bosse. Lägg locket plant, lossa spännskruvarna och lägg stenarna rätt. Dra sedan åt och montera tillbaka. Vartefter man använder ugnen ska spännskruvana kontinuerligt kontrolleras och dras åt vid behov. Man ska inte dra åt för hårt.

Bo§e
1

#2: Ja, spännskruvarna skall inte dras åt för hårt. Teglet expanderar en hel del när det värms upp, och det är stora krafter.

Man skall därför också tänka på samma sätt med lockets snäpplås, som är justerbart. Om det är alltför hårt justerat, kan spänningarna orsaka skador på teglet, på både locket och ugnskroppen.
Vid kall ugn skall låset gå att knäppa ihop med lätt fingerkraft…inte mer…. När ugnen sedan blir varm, ökar trycket påtagligt, när teglet expanderar.

Bilden visar hur det kan gå, när det är riktigt illa….

• Redigerat 2026-01-22 16:33 av Bo§e
EJCB
0

#1: Hej, jag lägger mig i konversationen. Det är jag som har köpt ugnen men Olala tar hand om den åt mig kan man väl säga.
Tack för svar.

Den rör sig neråt/utåt sakta så jag tror den behöver åtgärdas.

Vi har testat att trycka in stenen och spänna åt spännbanden. Trodde det fungerade först men när man sen rörde på stenen halkade den ner igen. Det får mig att tänka att om man byter ut stenen är det verkligen på millimetern, den måste passa exakt för att sitta kvar men inte vara för stor. Antar att om den skulle vara för stor skulle det bli samma problem som med 'lim', alltså att det blir för stora spänningar? Var får man ens tag på en ny tegelsten?

Om man ska sätta en märla antar jag att man måste förborra, det känns också riskalbelt och tveksamt om det finns så långa och tunna borrar.. Klurigt detta!

Bo§e
0

#4: Ja, om passformen inte är exakt, eller om stenen är skadad, går det nog inte att hålla den på plats enbart genom hopspänning.
Att beställa en originalsten från Rohde, är nog den enda chansen att få rätt passform. Då får man också rätt typ av tegel (olika tegelsorter expanderar olika mycket).

I det här enkla fallet är det nog mest vettigt att fästa upp stenen med en bit kanthaltråd, som skissen i #1 visar.
Ja, man får borra, och då kan man t.ex. använda en bit av en cykeleker (!) som man sätter i borrmaskinen. Slipa gärna ekern "mejselformad" i änden. Den går lätt genom det porösa teglet.
Om det borrade hålet blir en aning större än kanthaltråden, har det ingen betydelse. Ingen ugn är 100% tät, och behöver inte vara det.

EJCB
0

#5: Tack för tips om cykelekern! Får se hur modiga vi känner oss..