Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasyrrecept
Läst 399 ggr
Langegard
0

Glasyrtips/recept sökes för basaltprickar i lera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej allihopa!

Jag är ute efter effekt på glasyrer som liknar referensbilder, alltså en glasyr som får basaltprickarna i leran att blomma ut. Jag använder oftast George & Schnider, 930, 931 och 933. Skulle också helst vilja hitta en glasyr som bryter så fint på kanterna som på bilderna. Är det någon som vet vad det är som orsakar det, någon speciell ingrediens? Kallas sånna här glasyrer något speciellt? Vet inte riktigt vad jag ska söka efter.

• letar helst efter recept, betalar gärna om någon säljer recept med liknande effekt
  • allmänna råd om hur man uppnår sånna effekter tar tacksamt emot!
  • om någon känner till någon bok som innehåller liknande så tipsa gärna
  • om det finns kommersiella glasyrer så kollar jag gärna på det också. Har sett att Cebex Vit/Beige matt 232344 får till en liknande effekt på basaltprickarna, är det någon som har testat den?

I övrigt:

• jag bränner oftast till kägla 6 men kan också gå högre om det skulle behövas
  • har en rätt liten ugn på 60L så den svalnar rätt fort
  • kan inte sätta in special-brännkurvor utan får hålla mig till den enda förprogrammerade, inklusive utjämning på 15 min. Kan dock ändra top temp.

Tacksam för alla råd!☺️

Johanna

bjorn.lindberg
0

Ser lite ut som Toms Nutmeg, https://glazy.org/recipes/13177

Langegard
0

#1: Ska kolla in, tack snälla!

Kickand
0

Skickar ett recept i morgon. En sidenmatt gräddig ton som "blöder ut" basaltfläckarna och tecknar kanterna fint.
/Kicki på Söderlera

Langegard
0

#3: Wow, det hade vart helt fantastiskt snällt! Tusen tack!🌷

Kickand
1

#4: skickat dm. Hör gärna av dig och berätta hur det blev :)
/Kicki

Ålands folkhögskola
2

Det är nog titanium dioxid eller rutil som ger effekten, om du vill experimentera själv.