Svartbränning i kamin
Jag eldar en hel del i min gjutjärnskamin och nu tänkte jag testa att lägga in några mindre skröjade grejer men när jag ändå gör det så vill jag testa få till olika effekter.
Någon som testat?
Har svartbränt på kurs en gång och då virade vi någon metalltråd runt och strödde över kopparoxid (tror jag) vilken typ av metalltråd kan det ha varit?
Sen har jag förstått att det går att använda olika växter o fruktskal men har ingen aning om vad som kan ge effekt, någon som vet?
Undrar också om jag bör vira in grejerna i aluminiumfolie för att få det så tätt som möjligt?
Tacksam för alla slags tips o råd när det gäller det här :-)
Ett problem kommer att vara att allt bränns ut i slutet. Svartbränning funkar eftersom man kylar ner snabbt med föremålet helt täckt i sågspån e.d.
Det kanske skulle funka om man plockade ut från kaminen vid 800 grader plus och täckte med sågspån, men det är inte praktiskt att göra om kaminen är inomhus.
Finns också stor fara att föremålet spricker under uppvärmning, eftersom du har lite eller ingen kontroll över uppvärmningen. En saggar skulle kanske funka, men jag skulle rekommendera att hitta någon med en Raku ugn och fråga om du får lpna eller hyra..
Tack för input!
Tänker att det borde kunna bli som vid traditionell svart- och lågbränd keramik, där elden får brinna ut innan godset tas fram.
Jag får testa helt enkelt
Jag provade och bränna en skröjad porslinsfågel inuti en konservburk med skal från hasselnötter. Burken brann upp och fågeln blev lite rökfärgade på en fläck och resten vit.
Om man ska få svart eller effekter måste man plocka ut godset innan det blivit så varmt att det som ska förbruka syret (i mitt fall nötskalen) brunnit upp helt.
Man kan bränna i muffel
Ja, det gäller att hindra sotet från att brinna upp, helt enkelt.
En muffel går fint. Konservburken (#3) hade också gått bra, om den hade klarat sig (kanske var en aluminiumburk…?)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#5: förmodligen aluminum. Och för varmt. 😂
En konservburk har ju inte ett tättslutande lock så det går inte bra
Men den behöver inte vara 100% "gastät". En keramikmuffel med keramiklock går ju bra, och den är ju inte helt hermetiskt tillsluten…
"Rimligt tät" torde räcka, så att man får en "stillastående" atmosfär i burken.
Jag gjorde mitt första svartbränningsförsök genom att använda en gammal aluminiumkastrull som muffel. Kommer ännu ihåg hur snopen jag blev när jag skulle titta på resultatet. Kastrullen hade nämligen bokstavligen gått upp i rök. Hade försvunnit totalt. 😧 Kvar i askan stod två stycken krukor.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Aluminium finns i olika legeringar, men generellt kan man säga att den smälter vid ca 580-660°C