Element till engelsk ugn firecraft kiln
Hej! Har en äldre engelsk ugn där ett element brustit. Någon som vet något om var o hur det går att få tag på nya element i Sverige. Brännpunkt har dem inte. Skrivit till uterm men ej fått svar.
MVH, Petra
Hej,
Det är säkert inga problem.
Är det en toppmatad Firecraft…?
Titta på typskylten, efter ugnens beteckning. Där kan t.ex. stå "TSF" följt av en siffra, eller något annat.
Cebex sålde dessa ugnar, och kan troligen hjälpa dig med element, om du bara uppger beteckningen, och var elementet sitter..
Om inte, låt mig veta….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-06-22 19:02 av Bo§e
Tack för detta snabba svar! Det är en frontmatad äldre ugn. Får passa på att fråga, är det rekommenderat att man byter samtliga element eller enbart det trasiga? Ska kolla cebex!
#2: Frontmatad…ok… Är den blålackerad…? Samma sak här, titta på typskylten efter beteckningen.
Om elementen för övrigt är ok, räcker det med att byta det trasiga. Om elementen generellt är dåliga, är det bäst att byta hela satsen.
Tala gärna om vad som står på typskylten, så kanske jag kan hjälpa till med identifikationen av modellen..
- Redigerat 2026-06-22 19:10 av Bo§e
#3: serienummer: 91FC3393, typ: CFC160. Hittar tyvärr inget på cebex. Nä, ugnen är grå.
#3: tycker att elementen ser ok ut. Men jag är inte supererfaren…..
#4: Aha, CFC 160. Ja, det fanns några olika typer….
Här får du litet viktig information. Spar den.
CFC 160 innehåller 14 separata element, numrerade 1-14.
Schemat visar (när man står framför ugnen) hur de är placerade, och hur de är sammankopplade.
Om man beställer ett enstaka element, måste man således uppge rätt nummer…!
När man köper en hel elementsats, är de numrerade, och de måste hamna på rätt plats, och bli sammankopplade på korrekt sätt, enligt schemat.
Sådana här äldre reservdelar finns sällan i någon e-shop, och man måste ringa och fråga.
Jag har också skickat dig ett PM.
🙂
- Redigerat 2026-06-22 19:42 av Bo§e
#6: Tusen tack! Jag har sparat o påbörjat lite detektivarbete o hoppas att det ska lösa sig 🙏! Petra