Keramik iFokus

Keramik

Läst 258 ggr
JessicaJonsson
0

Glasyrrester på sättplatta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Jag har slipat sättplattor med diamantslip och fått bort de flesta glasyrresterna. Tyvärr finns det fläckar som ätit sig ner i plattan då det gått med i allt för många ugnar innan. Jag har försökt slipa dessa med en dremel men slipen orkar inte och jag tror inte jag vågar ge mig på att slipa typ 5 mm över hela plattan för att få bort dem.

Obs, jag har noterat sprickan och tar därför dessa först för att få till tekniken med verktyg innan jag ger mig på de andra plattorna :)

Kan man göra något annat eller går det att pensla på plattenglobe och hoppas på att de inte bubblar upp igen?

• Redigerat 2026-07-24 19:03 av JessicaJonsson
ler
1

Hugga med mejsel, då får man ha plattan stående och hugga snett uppifrån och ner, se till att plattan har ordentligt med stöd.

JessicaJonsson
0

#1: fick bort lite med mejsel och kammare men den är stenhård och kompakt i skivan men får kanske jobba mig runt om, tack för tips

Bo§e
1

Ja, precis som Ler säger (!). Plattan stående, med kanten mot ett hårt underlag.
Dessutom är det fördelaktigt att använda en liten hammare, som underlättar små, korta, och väl avstämda slag. En vanlig snickarhammare är för stor och okänslig för att vara riktigt praktisk..

Det blir förstås gropar, som du sedan får "spackla" igen med riktigt tjockblandad plattengobe. Sedan behandlas hela plattan.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

JessicaJonsson
0

#3: Köpte ett stämjärn och lyckades med en del fläckar, tyvärr lyckades jag dock knäcka plattan som det fanns en liten spricka i redan. Är det lätt hänt eller beror det till största del att plattan redan hade en spricka? Ge mig lite självförtroende så jag vågar ge mig på de nyare och hela plattorna också 😅

Tror de glasyrfläckarna inte är lika inbrända heller :)

Bo§e
0

#4: Sprickan hjälpte säkert till i det här fallet, men ta det försiktigt, och ha inte bråttom.
En hammare av mindre storlek underlättar finliret….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
1

Ja om plattan redan var sprucken så skulle den gå sönder under alla omständigheter så det ska du inte ta så tungt, det bästa är att bygga ett stativ av något kraftigt material så att plattan har stöd bakom så händer det inte något, och som Bosse säger ta det lugnt med en fin liten hammare och inte minst en riktig mejsel, gärna en liten som är beräknad till sten, dom är härdade så att dom ska klara det hårda materialet, en vanlig mejsel blir förstörd på ingen tid. Du klarar det bara att klö på

JessicaJonsson
0

#6: Stort tack för era svar, uppskattas!
Ska nog våga ge mig på de andra plattorna också, det gick ju ändå rätt bra på de fläckar som inte var så inbrända :)

ler
1

Ja det gäller att få bort nedrunnen glasyr på en gång, har man nog med plattengobe på så brukar det inte vara något problem