bränna stengods som lergods efter sintring
funderar på om man kan blanda de bra egenskaperna hos lergods och stengods…..
kan man arbeta i stengodslera och skröja samt glasyrbränna den i stengodstemp så det sintrar, dock utan glasyr på för att sedan glasera denna med lergodsglasyr och bränna i lergodstemp?
fungerar detta? någon som provat? ramlar glasyren av eller något? om det fungerar-blir det slagtåligt?
anledningen är naturligtvis att jag vill komma åt lergodsfärgerna på ett sintrat föremål.
hoppas på svar annars får jag köra "try and error" metoden
/Mariana
Min erfarenhet….den fäster inte …en viss sugande förmåga bör finnas…det har hänt att jag skröjat för högt på mitt stengods och det var bara och slänga på tippen..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Det finns de som bränner i flera omgångar, med lägre temperatur för varje gång. De exempel som jag har sett på det har haft detaljer som lagts till i lägre temperatur för att få vissa (färgrikare) effekter.
Det är svårt att glasera det som redan är bränt eftersom glasyren rinner av som abbi.s skriver. Man får ta till knep som att hetta upp sakerna innan glaseringen eller blanda något i glasyren (t ex sirap). Och att göra det annat än i undantagsfall… njaä? 
Berätta gärna för oss andra hur det gick om du försöker.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Intressant, men lite bökigt tror jag. Dels är det ju som Ulla o abbi säger att glasyren ej fastnar på sintrat gods, alltså måste du krångla med att hetta upp (stor risk att det spricker) el. sirap el. tapetklister eller nåt, och det blir ändå inte riktigt bra vad jag erfarit iallafall. Dessutom så blir det ju dyrt och mycket jobb i längden att bränna godset så många gånger. Man har ju glasyr på lergods för att det inte sintrar så det blir ju tätt ändå av glasyren så det är säkert enklare att köra med lergods lera och lergods temp. !
hmmm
tacksam för alla svar
tycker att lergods är så ömtåligt (eller också är jag väldigt stark
)
men vill ändå ha de vackra färgerna
ska nog prova med något litet iallafall
Bra, och sedan talar du om för oss hur det gick. Eller..?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
självklart!